Stevns: Efter sommerferien får Stevns kommune en borgerrådgiverfunktion, som placeres administrativt i kommunens juridiske sekretariat, og dermed ikke er en del af den daglige sagsbehandling.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Stevns kommune.

Borgerrådgiveren kan hjælpe borgeren med at rådgive i eksisterende sager, hjælpe med at forstå afgørelser, breve osv. og vejlede i, hvordan man kan klage over en afgørelse. Herudover skal rådgivningsfunktionen også arbejde internt i kommunen ved at rådgive de forskellige fagcentre om god sagsbehandling.

– En kommune er en stor og kompleks størrelse. Samtidig er det ikke altid lige let at forstå den lovgivning, som ligger til grund for de afgørelser, vi træffer. Den oversættelse kan en borgerrådgiver f.eks. hjælpe med, og det ser jeg frem til at få sat i gang. Desværre har vi også sager ind imellem, som vi ikke får løst godt nok, eller hvor vi får truffet en forkert beslutning. Her kan en borgerrådgiver hjælpe med at få sagen tilbage på sporet, så borgeren kan være tryg ved den afgørelse, sagen ender med, udtaler borgmester Anette Mortensen (V) i pressemeddelelsen.

Til gengæld må borgerrådgiverfunktionen ikke ændre på indholdet af en afgørelse, behandle klager over det serviceniveau, der er besluttet politisk eller behandle klager over medarbejdere i kommunen. Rådgiveren behandler heller ikke klager, som er, eller vil blive, indbragt for det kommunale tilsyn, domstolene eller Folketingets Ombudsmand.

Der vil ske en halvårlig afrapportering af borgerrådgiverfunktionen til kommunalbestyrelsen.
rmh

 

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.