(Last Updated On: 5. marts 2019)

Koncertanmeldelse af: Tommy Ebbesen, Spilledåsen

Gumbo er en tyk, fyldig og krydret suppe, som hovedsagelig har sin udbredelse i Louisiana og South Carolina i den sydlige del af USA. Denne meget populære suppe kan tilberedes på mangfoldige måder, både hvad angår krydderier og kødindhold, afhængigt af hvor man måtte befinde sig i disse områder.

Hvorfor denne indledning i forbindelse med anmeldelse af en jazzkoncert –  jo for lørdag aften havde Spilledåsen, i samarbejde med Harmonien i Rødvig, besøg af et orkester med det finurlige navn Norbert Susemihl’s Joyful Gumbo. Navnet på orkestret fik Norbert ideen til efter adskillige besøg i New Orleans, hvor han faldt for denne specielle ovennævnte ret i forskellige varianter. Hjemvendt ønskede han at sammensætte et orkester, der kunne præsentere New Orleans musik blandet i lige så mange stilarter, som retten Gumbo kan variere i. Samtidig skulle orkestret sammensættes af nogle dygtige ”joyful(le)” musikere – vupti – så havde han et orkesternavn.

Dette magiske orkester fik ca. 100 jazzinteresserede fremmødte den store fornøjelse at opleve under stor, musikalsk udfoldelse. De fik New Orleans jazz i et repertoire, der repræsenterer hele spektret af musikken fra traditionel jazz til ragtime, calypso, swing, gospel, rhythm & blues og funky brass. Bandet blandede disse stilarter respektfuldt, og deres energiske fortolkninger gjorde orkestrets optræden til en inspirerende og meget kreativ musikalsk oplevelse. Blæsergruppen bestående af Norbert Susemihl, Chris Tanner og Hans Ingelstam inspirerede tydeligt hinanden. Hver enkelt havde plads til at udmærke sig på sit instrument, men dog skal særligt Chris Tanners fantastiske solopartier på klarinet fremhæves – en unik præstation, som ikke kan opleves bedre.

Det blev en medrivende aften med mange begejstrede klapsalver, når de energiske og ”tændte” musikere fik salen til at gynge under deres optræden. Der blev danset med entusiasme – benene måtte bare ud og være aktive på dansegulvet. Et fantastisk syn, når hovedsagelig ældre fremmødte på denne måde fik den fulde indlevelse i jazzens toner.

En oplevelsesrig aften, hvor alle gik tilfredse hjem – godt trætte efter flere timers danseaktivitet, men samtidig mentalt opløftede over den unikke, musikalske oplevelse.