(Last Updated On: 5. april 2018)

Se koncertbillederne fra Snurretoppen, hvor Hanne Boel gav koncert onsdag aften. (Fotos: Martin V. Andersen):

Af: Tommy Ebbesen

Det var tydeligt, at Hanne Boel onsdag aften i Spilledåsen havde noget på hjerte, noget hun havde lyst til at udforske, dykke ned i og dele med andre. Som hun selv siger: “Hvis jeg efter et så langt fravær skal finde tilbage til magien ved musikken, er det nødvendigt at begynde helt i det små, uden de store armbevægelser og i stedet adressere mit gamle repertoire og helt nye sange på en måde, der klæder sangene bedst.”

Så efter et fravær på otte år fra den musikalske scene, med kun få spredte koncerter, er hun nu vendt tilbage i en ny akustisk/rytmisk konstellation sammen med Jens Runge og Jacob Funch på guitar og vokal. En noget anden udgave af Hanne Boel, som vi ellers kender i noget større orkesterudgave op gennem halvfemserne – en udgave som kræver en anden intim kontakt med publikum.

For at opnå denne nærkontakt kræves jo andre scenemæssige forhold, så her passer det gamle biograflokale med den gode akustisk og hyggelige rammer perfekt ind. Nærkontakten blev hurtigt etableret. Der blev hygget, som var det under familiære forhold, der var en afslappet og god stemning, som også gjorde, at musikerne præsterede deres ypperste. Der var “blevet banket rust” af den hengemte stemme, og vi fik en bred vifte af de populære rytmiske sange iklædt Hanne Boels jazzede og amerikansk inspirerede “soulede” stemme, flot akkompagneret af de to guitarister, der berigede vokalen med fine solopræstationer i det rytmiske spil, så musikken aldrig blev ensformig og kedelig. Vi fik flere nye numre, men gamle numre som Broken Angel, Black Wolf, Wanna Make Love To You, Light In Your Heart samt klassikerne Bridge Over Trouble Water og Son Of A Preacherman vakte ekstra stor begejstring.

Der var så megen fordybelse og ærbødighed for det fremførte, at Hanne Boel på et tidspunkt meddelte fra scenen, at hoste ikke skulle undertrykkes, men bare skulle udføres, så man ikke sad der og blev kvalt. Publikum havde også fået til opgave at give 50 procent til koncertafviklingen for at den kunne blive en succes. Det må man sige, at det levede det op til – endda så meget, at Hanne Boel ville skrive en rosende anmeldelse af publikum til det lokale dagblad. Det er jo ikke noget, der sker hver dag.

Herefter sagde en fyldt stående og klappende sal mange tak for en rigtig god musikalsk oplevelse.

 

Skriv en kommentar