(Last Updated On: 15. marts 2019)

Kommunalbestyrelsen i Stevns Kommune har valgt at sende rengøring i udbud.

At kommunen vælger at teste markedet for at finde bedste service til prisen gennem konkurrenceudsætte er positivt og sund fornuft. Det handler grundlæggende om at forvalte borgernes penge forsvarligt, og at få størst værdi og den bedste service med de midler kommunen har til rådighed.

Desværre er der lagt op til, at der i forbindelse med konkurrenceudsættelsen skal ske en besparelse på 1,8 millioner kroner. Pris fylder meget, ofte alt for meget, når der skal vælges en privat leverandør af rengøring i kommunerne. Pris skal og bør aldrig være det dominerende tildelingskriterium.

Fokus bør være mere nuanceret, og handle om at få den bedste service til prisen. Det gode samarbejde starter allerede med udbudsmaterialet. Dialog med markedet giver indsigt i de muligheder og opmærksomhedspunkter der. Det giver kommunen de bedste forudsætninger for allerede i udbudsmaterialet at stille relevante kvalitetskrav til virksomhederne.

Derfor vil vi opfordre kommunen til allerede nu at gå i dialog med branchen.

Vi har en fælles interesse i at tage hånd om medarbejderne. Medarbejderne er, og bliver, den vigtigste ressource i servicebranchen. Dedikerede og kvalificerede medarbejdere der dagligt er levere kvalitetsservice er kernen i en rengøringsvirksomhed. Det kræver ordnede forhold at opbygge og fastholde fagligt dygtige og stolte medarbejdere.

Danske Service arbejder for ordnede forhold i servicebranchen, og forventer det samme af vores medlemmer. Blandt andet derfor har er Clean Business en integreret del af foreningen. Clean Business er de grundlæggende værdier som Danske Service forventer alle medlemmer respekter.

Formålet med Clean Business er fremme ordnede forhold i servicebranchen. Derudover er alle medlemmer i Danske Service omfattet af serviceoverenskomsten. Dermed er der nogle klare rammer for blandt andet løn og ansættelsesvilkår.

Derfor bør diskussionen ikke handle om, hvorvidt opgaven konkurrenceudsættes, men derimod om, hvordan Stevns Kommune får den bedste service til prisen.

Malene Jæpelt
Sekretariatsleder,
Danske Service

 

Skriv en kommentar