(Last Updated On: 5. februar 2018)

Turismekonsulent Thor Nielsen har mange projekter på bedding. Et af dem er arbejdet med at få turbåden »Antares« til Rødvig Havn. For at det skal lykkes, er der brug for hjælp – både i form af frivillig arbejdskraft og finansiering

Fra venstre ses Skipper Dyt, Thor Nielsen, Per Rolighed og bagerst er det Antares’ matros. (Privatfoto)

Rødvig: At det er oplagt at have en turbåd til at sejle turister og andre langs Stevns Klint er turismekonsulent Thor Nielsen ikke ene om at synes.

– Da jeg begyndte i stillingen for snart et år siden, var der en klar forventning – både fra politikere, turismeaktører og andre – om at vi skulle have en turbåd hertil, siger Thor Nielsen, som den 1. februar 2017 blev ansat som turismekonsulent i Stevns Erhvervsråd i en toårig projektperiode.

Derfor har erhvervsrådet på vegne af en række turismeaktører længe været på udkig efter en egnet båd. Og i Helsingør har de – med kyndig hjælp fra Per Rolighed og Jens Rolighed fra Rødvig Skibs- og Bådebyggeri – nu fundet den helt rigtige.

»Antares« hedder båden. Den har senest været brugt til at sejle lystfiskere ud i Kattegat for at fange de helt store fisk. Nu vil bådens ejer, der også ejer tre andre både, reducere sin »flåde«, og derfor har han sat Antares til salg.

Sightseeing, kold krig og firmaudflugter

– Båden trænger til en kærlig hånd, men den kan blive rigtig god, blandt andet fordi den har en rigtig god størrelse – der kan være 40 mennesker om bord, oplyser turismekonsulenten.

Planen er, at Antares i sæsonen – som løber fra maj til september – tager ud på to eller tre daglige afgange på ture af omkring halvanden times varighed med guide og stop ved Boesdal, den gamle kirke i Højerup og Stevns Fyrcenter.

– Båden kan også sejle på andre tider af året, omend med et lavere passagertal, og vil desuden kunne lejes til temature, firmaudflugter og private arrangementer, forklarer Thor Nielsen.

Antares har desuden en forhistorie som knytter båden til den kolde krig. Frem til 1986 sejlede den, under navnet »Sleipner«, som transportfartøj med krudt, kugler og torpedoer. Oplagt er det derfor også, at bruge båden til temature i sammenhæng med Koldkrigsmuseum Stevnsfort og den formidling, de laver på museet.

Skibshotel

Båden rummer endvidere helt andre muligheder, for udover god plads over dæk finder man nedenunder en kabys og 20 sovepladser.

– Det giver jo mulighed for at båden kan bruges som for eksempel bed and breakfast med overnatning i havnen, hvilket vil være oplagt for vores mange cykelturister, forudser turismekonsulenten.

Er prøvet før

Antares vil ikke være den første turbåd, som sejler med turister fra Rødvig Havn. Tidligere er turbåden »M/S Freja« stævnet ud med turister, og i sommersæsonen 2016 prøvede »Hjalmar« farvandet langs Stevns Klint af, dog uden den store succes.

Til forskel fra de forrige både er Antares større, hvilket turismekonsulenten vurderer som en fordel.

Overnatningsmulighederne på båden, om det så bliver i form af et B&B, billige køjesenge uden morgenmad eller noget helt tredje, er et andet forhold som kan medvirke til at gøre det til en god forretning.

– Og så skal vi sikre synlighed. Både med markedsføring overfor de turister, som for eksempel har lejet et sommerhus og hjemmefra vil planlægge, hvad de skal opleve, når de kommer hertil. Og med synlige skilte i havnen for de turister, som allerede er kommet hertil, forklarer Thor Nielsen, som håber, at der i år kommer mere liv i WaterSport centret i turistforeningens lille røde hus ved lystbådehavnen i Rødvig – og gerne også, at det bliver bemandet. Men det er et af de andre projekter, som turismekonsulenten har travlt med i øjeblikket.

I forhold til Danish Water Taxi, som blev stiftet sidste år og også opererer fra Rødvig ser turismekonsulenten ikke de store sammenfald:

– Det er to meget forskellige både. Danish Water Taxi er mindre, den sejler meget hurtigere og så har den et større område, som den dækker, for eksempel sejler den til København. Det er en mere eksklusiv oplevelse. Antares er en folkelig turbåd i en anden prisklasse og med flere passagerer, forklarer han.
rmh

Bådens historie:

 

  • Er bygget på Schiffswerft Arp. Laboe i 1943 som torpedotransportbåd til den tyske marine
  • Gjorde tjeneste under navnet »Albert gallich«
  • Blev tildelt den danske marine som marshall hjælp, og sejlede under den kolde krig under navnet »Sleipner« med krudt, kugler og torpedoer som transportfartøj
  • I 1987 købte Elida Havfiskeri båden og byggede den om, bl.a. blev den udstyret med brusebad og sovemulighed for 20 passagerer

Anparter i turbåden kan købes, læs mere her

Skriv en kommentar