(Last Updated On: 11. april 2019)

Holdet bag det nye Urklang-instrument placeret som akkorder med grundtonen nederst: Jonas Olesen, Birgit Løkke, Sandra Boss, Bo Karberg og Lene Vestergård fuldender harmonilæren. (Foto: Klaus Slavensky)

Musik: Sanser har vi som bekendt fem af, og remsen hedder syns-, lugte-, smags-, høre- og følesansen.

Men folkene bag instrumentet UrKlang fra Klint-forestillingerne har tilføjet balance- og kropssans, som en del af deres værk.

Alle gode gange tre

Boesdal Kalkbrud har været omdrejningspunkt for de teatermusikalske satsninger med Klint 1 og 2, der både var en kunstnerisk og kommerciel succes.

Disse kulturoplevelser blev fulgt op af en koncert i Sankt Katharina Kirke i februar i år, hvor flere af korsangerne fra Klint-koret bidrog til endnu en succes for UrKlang.

Ny unik koncert

Det er komponist Birgit Kølle, billedhugger Bo Karberg og instruktør Lene Vestergård som i fællesskab ”opfandt” instrumentet, som er et spektakulært percussioninstrument, men også et kunstværk af bl.a. klokkerør og kridtklumper samt flinteflækkere.

– Vi vil hele tiden udfordre os selv, forklarer Lene Vestergård grunden til at UrKlang-folkene nu planlægger en ny, unik koncert til efteråret, hvor UrKlang skal tilbage i Pyramiden i Boesdal.

To unge lydkunstnere

Denne gang har de tre multi-kunstnere fået selskab af to unge lydkunstnere, Sandra Boss og Jonas Olesen fra Rødvig, til at kombinere deres musikalske udtryk i det nye værk.

– Vi gik en tur på Trampestien og hørte slaglyde fra Pyramiden, og dér stod Birgit, Lene og Bo med Urklang, og så gik vi i gang med at samarbejde om det nye projekt, fortæller Sandra Boss og Jonas Olesen.

Begge er komponister, musikere og musikalske performere.

Vand og klang

Bo Karberg skal nu videreudvikle verdensarvsinstrumentet, så flere musikere kan spille på UrKlang samtidigt.

Koncerten er tænkt som en central kunstnerisk begivenhed i forbindelse med Klintedage, som planlægges afholdt i august.

– Vi har en gensidig synergi, og instrumentet ville lyde anderledes hvis Bo ikke også havde været musiker, siger Birgit Løkke, som påtænker at stå i et bassin, så hun klan få en hydrofonisk lyd frem via undervandsmikrofoner, mens lyset reflekterer i taget, så rummet bliver organisk.

Rummet som partitur

Koncerten var vare en time, og publikum vil udgøre en blød cirkel om UrKlang-instrumentet, som en modvægt til Pyramidens kantede konstruktion.

– Bygningen vil altid være en fascination, og vi vil forsøge at arbejde med plexiglas, fortæller Bo Karberg, som selv spiller fløjte og altid har været interesseret i bl.a. barokmusik.

– Det er stimulerende at lave en musikalsk skulptur, som har det klanglige spæde, og som gør rummet til et partitur.

Stevns unikke ikon

Birgit Løkke og Lene Vestergård forklarer hvordan koncerten og kompositionen skal følge de 12 kanter i rummet, som genspejles i 12 afsnit i en oplæst tekst, der følger 12 måneder i et år, uden at kompositionen dog bliver domineret af 12 toner musik.

Og så bliver den kommende UrKlang-koncert uden Klintekoret.

Men til gengæld med de to unge lydkunstnere, Sandra og Jonas, som er blevet en del af Stevns unikke musikalske ikon: UrKlang.
sky

Skriv en kommentar