(Last Updated On: 29. marts 2019)

Det er nogle af de elementer, der skal arbejdes med, for at få turisterne til at blive lidt længere på Stevns

Her ses Frederik Lund (tv) og Thomas Christensen. (Foto: Rikke Michael Hansen)

Stevns: Niels Frederik Lund tiltræder i dag, mandag den 1. april, stillingen som Stevns’ nye erhvervskonsulent med fokus på turisme. Og han glæder sig meget til at komme i gang med de mange opgaver, der venter forude.

Opgaverne vender vi tilbage til, men først skal Frederik, som han gerne vil kaldes i daglig tale, introduceres.

Både teori og praksis

46-årige Frederik Lund, der i øjeblikket bor i Valby, skal i første omgang lære meget mere om destinationen Stevns, for han indrømmer gerne, at han ikke har det store kendskab til området.

Til gengæld har han praktisk erfaring fra turistbranchen, hvor han i en periode arbejdede som rejseleder i rejseselskabet Albatros Travel i Kina, senere for Gislev Rejser, hvor han arbejdede med pakke- og rundrejser.

Dertil kommer en stor teoretisk viden om både turisme, markedsføring, events med mere, som Frederik Lund har undervist i. Senest ved universitetet i Surrey, England, for elever på bachelor- og masterniveau.

Med sig i bagagen har han ialt 15 års arbejdserfaring fra Danmark, Tyskland, England, New Zealand, Ecuador og Kina. Og så taler han både dansk, engelsk, tysk og endda kinesisk.

For dyrt og dårlig service

Typisk hænger pris og kvalitet sammen, men det er ikke nødvendigvis den oplevelse, de udenlandske turister rejser hjem med efter en ferie i Danmark.

– De internationale kunder oplever Danmark som et dyrt land, og at danskerne ikke er søde og servicemindede, siger Frederik Lund, og fortsætter:

– Mange steder i udlandet er det et fuldtidsarbejde og et levebrød for dem, der arbejder med turisme. I Danmark er det ofte et studie- eller deltidsjob, og det kan turisterne godt mærke.

B&B på afveje

Uanset destinationen, så handler det om at tilfredsstille turisternes behov, at give dem gode oplevelser og at få dem til at slappe af og føle sig godt behandlet. Så de bliver længere; og gerne også så de vender tilbage en anden gang.

Et andet vigtigt begreb er autentisk turisme:

– Turisterne vil hellere blive taget imod som gæster end som kunder. Mange kan godt lide autenciteten, at komme tæt på lokalbefolkningen, forklarer erhvervskonsulenten og nævner Bed and Breakfast-konceptet som et eksempel på en udvikling, der er gået i den forkerte retning.

– Tidligere boede man i et privat hjem hos værten og fik serveret et morgenmåltid, inden rejsen gik videre. Sådan er det sjældent i dag, hvor man ofte ikke ser værten og selv må sørge for morgenmaden, siger Frederik Lund.

Ifølge erhvervskonsulenten skal den personlige betjening være bedre:

– Vi skal huske at smile lidt mere, og så skal vi lytte til gæsternes behov og finde løsninger i stedet for at sige, ’beklager, det kan vi desværre ikke’. Vi skal vise empati overfor kunden fra start til slut, siger han.

Oplevelser og overnatning

Nu gælder det i første omgang om at lære Stevns bedre at kende.

– De vigtigste opgaver for Frederik bliver at få kortlagt turismebranchen, analysere og forankre værdikæderne, at få skabt idéer til flere oplevelser samt at få nogle til at skabe kontakter mellem virksomheder, forklarer Thomas Christensen, erhvervschef i Stevns Erhvervsråd, hvorunder den nytiltrådte erhvervskonsulent refererer.

Et vigtigt fokusområde bliver overnatningsmulighederne, både i forhold til bedre udnyttelse og udvikling af eksisterende overnatning samt at tiltrække nye overnatningsmuligheder til Stevns.

Nordlys på 47 måder

Vigtigt bliver det også at få turisterne bevidstgjort om, at Stevns har meget at byde på, blandt andet ved at udvikle sammenhængende pakker med forskellige oplevelser.

– I Tromsø har de 47 kommercielle måder at se nordlyset på – selvom det er helt gratis at se på fra gaden, forklarer Frederik Lund.

Det kan overføres til for eksempel Stevns Klint, Stevnsfortet og turen ad Trampestien, hvor der kan etableres bæredygtige tillægsoplevelser undervejs, sælges pakker med vandretur den ene vej og kørsel den anden vej, frokosttilbud og meget andet. Det bliver op til erhvervskonsulenten og de lokale turismeaktører at komme med bud på.

Arbejdsdeling

Sidste efterår tiltrådte Morten Svarre Andersen stillingen som kultur- og turismekonsulent i Stevns Kommune. Hans primære opgave bliver at koordinere kommunens turismeindsatser, herunder Verdensarv Stevns, Østsjællands Museum, Stevnsfortet samt kulturturisme såsom klintedage, urklang koncert mm.

Frederiks opgave bliver at skabe de kommercielle oplevelser samt at løfte turismen som erhverv i Stevns Kommune.
rmh

Skriv en kommentar