(Last Updated On: 25. januar 2021)

John Valeur fik en grim forskrækkelse, da han en tidlig morgen i forrige uge væltede i det glatte føre og måtte en tur på sygehuset. Men det kunne være gået meget værre, konstaterer han en uge senere – og formaner alle til at huske cykelhjelmen.

Af Henrik Fisker

Det var en tirsdag morgen, hvor Skovvejen munder ud i Rødvigvej. En uge senere tog John Valeur atter sin cykel og vendte tilbage til åstedet for at mødes med avisens udsendte. (Foto: Henrik Fisker)

Stevns: Det var koldt og mørkt tirsdag 12. januar, da John Valeur hoppede op på sin elcykel for at køre de syv kilometer fra Arnøje, hvor han bor, til Store Heddinge. Han havde en aftale hos tandlægen, og afstanden er jo ikke længere, end den snildt kan klares på cykel, mente han.

Men lige før, at han nåede frem til Rødvigvej, hvor Skovvejen slutter og bliver til Vesterbro, gik det galt. Pludselig og uden varsel lå John midt på kørebanen med cyklen mellem benene. Han nåede lige at konstatere, at der var glat, før han mistede vejgrebet og faldt.

Heldigvis for John skete uheldet få meter før, at han ville være kørt ud på den stærkt trafikerede omfartsvej vest for Store Heddinge. For da han nogle minutter senere blev fundet, var han bevidstløs og dermed ude af stand til at rejse sig ved egen hjælp. Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, hvad der kunne være sket, hvis en hurtigt kørende bil havde ramt ham ude på Rødvigvej.

I stedet blev han fundet af Anders Dyrholm, der bor lidt længere nede ad Skovvejen, og som kom kørende med en saltspreder i det glatte føre.

– Han samlede mig op og fik mig flyttet ind til siden, og så fik han ringet efter en ambulance. Han er min redningsmand, som jeg er en stor tak skyldig, siger John.

Læs hele historien i denne uges udgave af Stevnsbladet.

Fakta

  • En cykelhjelm mere end halverer risikoen for alvorlige hovedskader.
  • I 2015-2019 rapporterede politiet 633 cyklister med alvorlige hovedskader. Da mange trafikulykker med cyklister ikke anmeldes til politiet, er der dog et stort mørketal.
  • 52 cyklister døde som følge af deres af hovedskader.
  • Blandt de alvorligt tilskadekomne cyklister, der havde en hjelm på, da trafikulykken skete, fik 16 pct. en hovedskade. Blandt dem, der kørte uden hjelm, fik 33 pct. en hovedskade.
  • Hvert år er der over 2.600 cyklister, som er i kontakt med skadestuen med hoved- og halslæsioner. Skadernes alvorlighedsgrad varierer dog meget.
  • Flere og flere cyklister bruger cykelhjelm. I 2004 gjaldt det 6 pct. i bytrafik og 33 pct. blandt skoleelever. I 2019 var tallene henholdsvis 46 og 78 pct.
  • Den positive udvikling fra 2008 til 2010 kom samtidig med, at udbuddet af cykelhjelme ændrede sig, herunder at skaterhjelme blev mere udbredt.
  • Fra 2010 til 2014 stagnerede den opadgående tendens, men fra 2015 er brugen af cykelhjelm igen steget markant.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik, Danmarks Statistik og Vejdirektoratet

Skriv en kommentar