(Last Updated On: 30. november 2016)

På Hotherskolen er det ofte elever, der hjælper deres skolekammerater, når der opstår uenigheder i skolegården eller klasselokalet. Skolen uddanner udvalgte elever til elevmæglere, og patruljen kører nu på sit andet år.

 03msb-pboern-loeser-konflikter2Hårlev: Da Stevns kommune og SSP konsulent John Brock-Jørgensen skulle sende en gruppe udvalgte medarbejdere fra kommunens skoler på uddannelse i Konfliktmægling, var lærer på Hotherskolen, Jacob Pondal, ikke længe om at sige ja tak.

– Da jeg kom tilbage på Hotherskolen, var jeg helt vild efter at komme i gang, fortæller Jacob Pondal, som udover at være ansvarlig lærer for elevmæglerne, også er AKT-vejleder på skolen.

Jacob Pondal gik straks i gang med at skræddersy en elevmægleruddannelse på skolen. Det blev til et tredages kursus, hvor eleverne blandt andet lærer om konflikter som værende et livsvilkår, konflikttrappen, anerkendende lytning og meget mere. Samtidig har eleverne været udsat for masser af vanskelige samarbejdsøvelser for at få holdet til at arbejde godt sammen.

– Jeg så rigtig mange muligheder i, at børn hjælper børn i konfliktsituationer. Man tænker måske, at det kan de da ikke, men børn er altså fantastiske til at løse konflikter, siger AKT-vejlederen.

Populært at være mægler
Jacob har været rundt hos skolens 5. og 6. årgang for at finde nye mæglere, og jobbet som mægler er yderst populært på skolen.

Gruppen består af 20 elever fra 5. til 7. årgang, og der har været mere end tre gange så mange ansøgninger, som der var behov for.

– Udvælgelsen er nok det mest vanskelige ved at have elevmæglere, for man vil jo gerne have dem alle sammen med. Der er så mange børn på skolen, som ville være gode mæglere, men vi kan desværre ikke have dem alle i gruppen. Jeg synes jo bare, det er fantastisk at tænke på, at der er så mange børn, som gerne vil hjælpe de yngre elever, fortæller Jacob.

Ilddåb i sneen
Mæglerne er ude i det lange frikvarter midt på dagen, og de patruljerer i området hvor 0. til 3. klasse opholder sig.

Det er ikke altid nemt, og særligt den første uge bød på udfordringer. Der faldt nemlig sne, netop som de nyuddannede mæglere skulle have deres ilddåb – og sne giver bestemt ikke færre konflikter, når man er på en skole.

Marcus fra 6.b er en af de nye elevmæglere, og hans første dag var ikke uden konflikter:

– Den allerførste dag, den var en af de sværeste, fordi man ikke havde nogen erfaring eller noget. Der var sne den dag, så der var nogen der blev sure på hinanden.

Også Mads fra 5.a har noget på hjerte om den første dag som elevmægler:

– Jeg var rigtig nervøs fordi der var sne, og så troede jeg, at det ville blive svært at løse konflikterne, men så svært var det heller ikke, synes jeg, fortæller Mads stolt.

Jobbet som elevmægler byder heldigvis også på mange gode oplevelser: Følelsen af at hjælpe de mindre elever, kammeratskabet i gruppen og det at man gør en forskel.

– Det bedste ved at være mægler er, at man kan hjælpe en hel masse andre børn, sådan så de bliver glade igen, og så kan man gøre noget, så de ikke får en dårlig dag resten af dagen, siger Anna fra 5.a.

– Man bliver helt varm inden i, når man hjælper andre, uddyber Jean fra samme klasse.

Yasmin fra 7.b valgte at tage et år mere som elevmægler:

– Jeg valgte at fortsætte som elevmægler, fordi jeg godt kan lide at hjælper andre, og jeg får en god fornemmelse i kroppen når jeg gør det, siger hun glad og stolt.

Tillid, ansvar og støtte
Hotherskolens elevmæglerpatrulje kører nu på andet år, og skolen har kun gode erfaringer med eleverne som mæglere.

– De vokser utroligt meget af at få overdraget det store ansvar som det er, så det er da i høj grad med til at udvikle dem selv også. Det er da bare en kæmpe bonus oven i al den lærdom de selv får om konflikter og konflikthåndtering. Det er jo gode erfaringer, som de vil kunne gøre brug af resten af livet, fortæller Jacob Pondal.

Han er tydelig stolt over eleverne og deres måde at møde dagens udfordringer på.

– Det kan godt være, at de kun går i 5., 6. og 7. klasse, men sikke nogle kompetencer de har, når de får chancen for at vise det. Det handler jo om at give dem tillid, ansvar og støtte. Så kan de virkelig være med til at gøre en forskel.

En konfliktmægling er altid frivillig, og er baseret på, at parterne er de bedste til at finde løsninger på egne konflikter. Mægleren er altid upartisk, og støtter parterne til at indgå i en dialog og til at finde løsninger på konflikten.

(Foto: Jacob Pondal)

 

Skriv en kommentar