(Last Updated On: 3. februar 2020)

Det mener formanden for Dansk Jernbaneforbund, der forudser, at en busløsning (BRT) vil få passagerne til at fravælge bussen til fordel for bilen.

Dansk Jernbaneforbund har været kreative med dette logo til bevarelse for Østbanen. (Logo: Dansk Jernbaneforbund)

Stevns: – Jeg har svært ved at tro, at regeringen i ramme alvor vil bytte toget ud med busser på Østbanen. En busløsning vil være en klar forringelse, der både vil skubbe folk over i bilerne og vil forringe mulighederne for regional udvikling. Jeg ved, at denne regering brænder for et grønnere Danmark og en bedre balance mellem land og by. Busdrift på Østbanen vil trække i den præcis modsatte retning, siger Henrik Horup, der er formand for Dansk Jernbaneforbund.

Læs også: Busser på gummihjul kan afløse Østbanens tog

Han fremhæver, at en busløsning vil begrave ambitionerne om at løfte området med regional udvikling og grøn omstilling, blandt andet med direkte tog fra Stevns til Roskilde og måske videre endnu.

– Hvordan harmonerer det med regeringens ambitioner om at løfte landdistrikterne? Hvordan harmonerer det med ambitionerne om en grøn omstilling?, spørger Henrik Horup og fortsætter:

– Der findes intet sted i verden en BRT-løsning, der kan sikre samme hastighed, komfort eller passagertal på en strækning som Østbanen, som toget kan. BRT er reelt en billig løsning til storbyer, der ikke har råd til Metro eller Letbanen. Det er jo ikke uden grund, at vi i Danmark investerer milliarder i Metro og Letbanen i landets tre største byer – i stedet for BRT. Skinner kan bare så meget mere end gummihjul i konkurrencen med bilen, siger formanden.

Han mener, at transportministerens og Region Sjællands planer om at undersøge mulighederne for en BRT-løsning som erstatning for Østbanen i bedste fald vil være rent spild af 3 millioner gode danske skattekroner.

– I værste fald er det her første skridt ned ad en sort vej, der betyder afvikling af landdistrikterne i Danmark og øget trængsel på indfaldsvejene til København, slutter Henrik Horup.
rmh

Skriv en kommentar