(Last Updated On: 29. november 2019)

Monica Lykke Holst Andersen fra „Cloud Nine”, er i sync med en tiltagende kritik af Black Friday, og hun satser på kundeservice, rådgivning og hygge i sin butik.
(Foto: Klaus Slavensky)

Store Heddinge: Det amerikanske forretningsfænomen, Black Friday, er blevet den største handelsdag i Danmark.

Det viser målinger på omsætning gennem Dankortet, og i sidste uge var der igen dømt hæsblæsende indkøbsjagt.

Debat om fænomenet

Black Friday-feberen startede i 2013 på danske webshops, og fik for alvor sit gennembrud i 2015.

Men fænomenet har fået flere og flere kritikere, samtidig med at medierne har eksempler om at tilbuddene er en fælde, og at prisnedslag er fup.

På Facebook debatteres om dagen er et hit eller det modsatte. Nogle siger “I Love It”, andre, at “Det er lidt noget pjat”, “Opreklameret fis”, “Sjældent nogen megatilbud”, “Hysteri” og “Sparer mere ved at købe julegaver i oktober”.

„Ikke umagen værd”

I Store Heddinge vender mange forretningsindehavere Black Friday ryggen, og en af disse er Monica Lykke Holst Andersen fra „Cloud Nine” på Nytorv.

– Vi vil hellere holde et ærligt udsalg, siger hun til Stevnsbladet.

– Jeg har prøvet det, og det var hverken umagen værd eller i tråd med min holdning til mine kunder og at drive forretning. Det handler også om respekt for kunderne, så man sikrer dem varer til en reel pris, forklarer Monica Lykke Holst Andersen.

Og hun er ikke alene om at fravælge denne årlige handelsdag, flere andre handlende på Stevns har heller ikke Black Friday-skilte i vinduerne.

Kvalitet frem for kvantitet

Monica Lykke Holst Andersen vil godt gøre op med det, som hun kalder „en lang forbrugsfest”, selvom hun skal leve af folks forbrug.

– Det har langt mere værdi både for mig og mine kunder, at de får en ordentlig vejledning til at tage et bevidst valg. Alle forsøger at kapre kunder, nu er Black Friday ikke nok længere, nu er det Black Days og Black Week, og det nye er Dunkel Days. Alle søger at kapre kunder , siger hun og mener også, at tiltag som Black Friday blot forvirrer kunderne.

– Jeg tror også, at de flere kunder ønsker slow shopping, altså kvalitet frem for kvantitet, lyder det fra butiksindehaveren, som samtidig siger, at Black Friday også kan betyde nedgang i julesalget.

– Men det koster at være „rebel”, smiler hun. Nogen er nødt til at turde kæmpe og skabe et modtryk.

Vil rådgive kunder

„Cloud Nine” åbnede i 2014, fordi Monica Lykke Holst Andersen ønskede at gøre noget for byen.

Når man ser på butikkens interiør med ældre møbler fra f.eks. Vallø Slot, og hører om kaffe på kanden og boblevand fredag og lørdag, så forstår man det med medborger-værdi, og at skabe noget som kunder har lyst til at komme ind til.

– Jeg boykotter ikke Black Friday, men personligt vil jeg ikke understøtte en energi, som jeg er imod. Så vil jeg hellere bruge tid på at rådgive kunder, og skabe et univers man har lyst til at bruge tid i.

– Jeg kan lide tanken om, at rusen man får ved et køb, kommer når det bare er lige det rigtige, og at man ikke får en rus af at købe noget, som man ikke har brug for, lyder det atypisk fra en butiksindehaver, som tør tage et konkrete valg, og stå ved det.

sky

 

Skriv en kommentar