(Last Updated On: 1. juni 2021)

Tanja Yndigegn er ved at finde sig godt til rette på sit nye kontor. (Foto: Rikke Michael Hansen)

Store Heddinge: På førstesalen oven over biblioteket i Store Heddinge er Tanja Yndigegn ved at have fundet sig godt til rette i sit nye kontor og i den nyoprettede stilling som Stevns Kommunes uafhængige borgerrådgiver.

Tanja Yndigegn – hvis efternavn udtales, som det skrives: yndig egn; navnet stammer fra en slægtsgård i det sydfynske – er født og opvokset i Sønderjylland. Hun er jurist, uddannet fra Københavns Universitet i 2011 med efterfølgende ansættelse som først fuldmægtig i Justitsministeriet, dernæst i Irak- og Afghanistan-kommissionen, derefter Fødevarestyrelsen i Glostrup og senest som intern rådgiver i Udenrigsministeriet.

For to og et halvt år siden flyttede hun sammen med sin med familie til Karise, og nu glæder hun sig til de nye jobmæssige udfordringer som borgerådgiver i Stevns Kommune.

Retssikkerhed og dialog

– Som borgerrådgiver skal jeg bidrage til borgernes retssikkerhed og så skal jeg være med til at sikre den gode dialog mellem borgerne og forvaltningen, forklarer Tanja Yndigegn og fortsætter:

– Det kan for eksempel være at vejlede borgerne om, hvordan de kommer godt igennem det kommunale system og jeg kan også hjælpe dem i forhold til behandling af klager, uddyber den nye borgerrådgiver, som understreger, at der er tale om en mæglerfunktion og ikke en bisidderfunktion.

– Jeg kan ikke sagsbehandle og jeg kan ikke omgøre de afgørelser, som forvaltningen har truffet. Men jeg kan forholde mig til forhold som personalets adfærd og sagsbehandlingstider. Jeg kan hjælpe med opklaring, hvis borgeren ikke forstår en afgørelse, og jeg kan også hjælpe i forhold til, hvor man kan klage og hvordan man formulerer en klage, forklarer den nye borgerrådgiver.

Bedre forløb mellem borger og forvaltning

– Jeg vil være den observerende part og vil undersøge om reglerne og den gode forvaltningsskik er overholdt. Målet er at få et bedre forløb mellem borger og forvaltning, og jeg kan behandle alle områder inden for forvaltningen, siger Tanja Yndigegn, der som ny i funktionen har et landsdækkende netværk af uafhængige borgerrådgivere at støtte sig til.

At den uafhængige borgerrådgivers kontor ikke er placeret på selve rådhuset er helt bevidst, for Tanja Yndigegn er ikke en del af Stevns Kommunes forvaltning.

Den nye borgerrådgiver får desuden en whistleblowerfunktion, så kommunens ansatte, samarbejdspartnere samt medlemmer af kommunalbestyrelsen har et sted, hvor de i al fortrolighed kan henvende sig, hvis de observerer uregelmæssigheder i dagligdagen.

Ved årets afslutning skal Tanja Yndigegn udfærdige en årsrapport til Kommunalbestyrelsen om sit arbejde og med forslag til forbedringer.

Ring, skriv, kom på besøg

Tanja Yndigegn er at træffet på kontoret tre dage om ugen: mandag, tirsdag og onsdag, og det er også de tre dage, at hun har telefontid på 20433722. Telefontiden er mandag og tirsdag mellem kl. 9 og 14, onsdag fra kl. 9 til 16. Bliver telefonen ikke besvaret, så er man meget velkommen til at lægge en besked.

Man kan også sende en mail til adressen borgerraadgiver@stevns.dk eller med et gyldigt coronapas kigge indenfor på hendes kontor.
rmh

Skriv en kommentar