(Last Updated On: 11. oktober 2019)

Hvert år bruger Region Sjælland 350 millioner kroner på offentlig regional trafik, hvilket sluger det meste af Region Sjællands budget til regional udvikling.

Nu viser det sig, at skinnerne på Østbanen, der kører mellem Køge og Rødvig/Fakse Ladeplads, er så slidte, at de skal skiftes. Desværre følger pengene fra Staten ikke med til vedligeholdelsesarbejder som udskiftning af de ca. 40 år gamle skinner.

Opgaven med at skifte skinnerne vil koste op mod 660 millioner kroner, hvilket er et enormt stort beløb. Derfor er det nu, at man kan spørge sig selv, om det er den rigtige form for offentlig trafik, vi har på denne strækning?

Vi ved, at dieseltogene forurener, og at vi ønsker en grøn omstilling af vores offentlige trafik. Hvad nu hvis vi i stedet for at bruge knapt trekvart milliard til nye skinner, hiver skinnerne op og asfalterer strækningen til el-busser. Og måske oven i købet indsætter selvkørende el-busser. På den måde vil projektet sandsynligvis koste det halve, og vi vil opnå en langt grønnere og mere fleksibel offentlig trafikform.

Det er netop nu, at der er mulighed for at tænke nyt. Forurenene dieseltog på Østbanen er vel ikke skåret i granit? En ny ’lukket’ busrute til el-busser kan måske også kombineres med en cykelsti mellem Køge og Stevns og Faxe Kommuner, der kan fremme fysisk aktivitet og turisme. Det vil være en idé og et projekt, som jeg mener, der er samfundsmæssig god fornuft i at gennemregne og overveje. Når man så evt. er i gang med et projekt, så vil det give god mening at sørge for, at man rent faktisk kan parkere ved alle stoppesteder langs strækningen (hvilket man ikke kan nu), så alle stationer og trinbræt på strækningen kan opsamle passagerer fra hele oplandet.

Med venlig hilsen
Bodil Sø (V)
Regionsrådsmedlem og medlem af Udvalget for Regional Udvikling

Skriv en kommentar