(Last Updated On: 27. juli 2017)

Enhedslisten Stevns og Køge frygter yderligere belastning af vejnettet, når betalingsparkeringen træder i kraft den 4. september i Køge.

Stevns/Køge: Når der i starten af september indføres betalingsparkering i Køge midtby, risikerer pendlerne fra Stevns – og for så vidt også pendlerne fra store dele af Køge kommune – at blive ramt hårdt økonomisk med negative udsigter for den kollektive trafik til følge.

– Det er jo ikke lige det, vi har brug for i en situation, hvor vi gerne skulle have flere til at tage toget og belaste vejnettet noget mindre. Håndteringen af pendlerne ved Køge station er, om man så kan sige, »ramt på det forkerte ben«, skriver Sejer Folke fra Enhedslisten Stevns og Niels Rolskov fra Enhedslisten Køge i en fælles pressemeddelelse.

Den nye station, Køge Nord, forventes at skulle aflaste Køge Station.

– Men Køge Nord kommer jo først lidt humpende i gang i slutningen af 2018 med et tog i timen. Og som det ser ud lige nu, som tidligere planlagt med tre tog i timen i slutningen af 2019, skriver de to lokalpolitikere videre og fortsætter:

– Der ville altså under alle omstændigheder være en lang periode, hvor pendlerne ville have ringe vilkår på trods af de 200 nye gratis parkeringspladser ved Værftsvej, men nu bliver denne periode meget længere, og det kalder på et initiativ for at fastholde flest mulige pendlere i den kollektive løsning.

Konkret foreslår de, at borgere med pendlerkort kan få en gratis P-licens til pladserne på Collstrupgrunden, i første omgang frem til den nye bane Næstved – Køge – København kommer i normal drift.
rmh

Læs mere om de nye parkeringsafgifter i Køge her.

Skriv en kommentar