(Last Updated On: 19. februar 2020)

Hvor mange mon pendler til arbejde i 20 år gamle biler, med et karosseri der er 40 år gammelt?
Det er den kombination jeg på 13. år sværger til med offentlig transport – nussede og skramlede S-togssæt fra forrige årtusind, forbundet med Østbanen til Stevns, der skrumler afsted på nedslidte spor.

Ingen politikere, hverken regionale eller lokale, har evnet at forudse, at Østbanens skinner faktisk havde en udløbsdato, selv om dette burde være hele formålet med et regionalt samarbejde i Movia. Eller at S-tog kun holder til så og så mange års slid. Direkte forbindelse til Roskilde eller Køge Nord med jernbane er også misset. Så hellere føre sognerådspolitik om småting i Stevns Kommune.

Det er tragikomisk, hvis ikke det var fordi, pendling fylder meget hos mange borgere. Nu spilder man desuden tid og penge i regering, vejdirektorat og den dyre konsulentbranche på en omfordelingsvej eller omvej, der ligger så langt fra den logiske omfartsvej uden om Strøby Egede, over åen og med direkte forbindelse til motorvejen omkring Herfølge. Hverken offentlige eller private trafikløsninger er sat på skinner, og de gode løsninger ser ud til at ligge langt ude i fremtiden.

Tryggevælde å har man heller ikke evnet at passe på. Handleplan efter handleplan har dokumenteret mere end en halvering i udpegningsgrundlaget ”rigkær” – med hundredvis af forskellige sjældne arter tilknyttet. I fjor var der så en helt unik mulighed for velbegrundet at ændre i udstrækningen af landets Natura 2000 områder. Mon Stevns Kommune greb chancen og argumenterede for en tiltrængt omfartsvej i nord (mod mere natur længere mod syd)?

Man ligger, som man reder. I vores tilfælde tror jeg snart, der skal et egentlig redningshold til at hjælpe os med at ligge komfortabelt. Ellers bliver Stevns en blindtarm uden forbindelse til omverden, med hyggelige små landhuse, som folk i stigende grad bruger som flexboliger, mens lønmodtagere rykker til Køge og Roskilde.

Jan Pedersen
Lilledalsvej 13,
Sigerslev

Skriv en kommentar