(Last Updated On: 2. august 2019)

Fokus på klimastyring, sol og gode produkter

Direktør Peter Krage bruger moderne dyrkningsprocesser for at styre klima, og i hånden har han små poser med bl.a. snyltehvepse, som bekæmper utøj på planterne, så der undgås plantegift.
(Foto: Klaus Slavensky)

Varpelev: Den har været her siden 1770, men kom allerede til Europa fra Central- og Sydamerika i 1500-tallet: Tomaten.

Meget andet end tomater

Peter Krage fra gartneriet Østervang Sjælland kom først til Varpelev i 2016, men han er manden bag en årlig produktion af aztekernes plante på 4.000 tons, som udgår fra Stevns til en række danske supermarkeder og cateringsfirmaer.

– Vi forsøger også at lave flere ting end tomater, fortæller Peter Krage, og henviser til agurker, peberfrugter, chili og aubergine.

Seks faste mand styrer den veldrevne virksomhed, og i højsæsonen kan man sætte et nul bag, og tælle godt 60 udenlandske medarbejdere.

– Nogen skal jo lave grøntsager, når danskerne holder ferie, siger Peter Krage med et lunt smil, der matcher temperaturen i drivhusene, som fordeler sig på 11 hektar.

Familie bag firmaet

Når man kommer til Myrekærvej 3 uden for Varpelev, er det første man ser, en hyggelig lille bod med mange slags tomater og andre grøntsager.

Et typisk gårdudsalg, som startede i efteråret 2018.

– Idéen er, at præsentere vores friske varer. Når vi har pakket til de store kunder, så står vi ofte tilbage med små og større varer, og så kan vi tilbyde kunderne et varieret vareudbud, forklarer Peter Krage.

Først senere afslører han hvorfor også kvaliteten på hans varer er uden utøj og i top.

Han ejer denne og andre virksomheder sammen med sin bror, og begge har trådt deres gartnersko i det nordfynske, hvor også faren startede som gartner.

Mere end en gartner

Peter Krage har taget en overbygningsuddannelse som produktionsteknolog, og han har også måtte sætte sig ind i fabrikation, produktionsplanlægning, optimering, kvalitetsstyring, teknisk salg offshore udvikling og konstruktion af maskiner og anlæg.

– Mange ting lærer man ikke før man står i det. Jeg havde ikke regnet med at lave markedsføring, siger han.

Men det er ikke det eneste innovative initiativ, som Peter Krage har indført i virksomheden.

Vi går gennem drivhus efter drivhus, og Deres udsendte har næsten følelse af, at gå ud over kommunegrænsen.

Solfangere sparer CO2

Til sidst kommer vi gennem et nyt drivhus, hvor planterne er placeret oven på meterlange cylindere, som er en del af virksomhedens forsøg på at fremtidssikre både bedre arbejdsgange, og give et endnu mere miljørigtig slutprodukt.

– Vi indtager varm luft fra toppen og tilsætter CO2, og får på den måde den optimale varme. Så kan vi bedre styre klimaet og bruge mindre energi, forklarer Peter Krage før vi går videre til solcellemarken, som Varpelevvirksomheden tog i brug i 2015, som det første gartneri i Danmark.

Det effektive solfangerareal er på 14.112 m2, og består af 1.120 solfangere, som har en årsproduktion på 7.000 mwh og dermed giver en besparelse på 100 tons CO2 per år.

Ned med de fossile

Peter Krage har nemlig en 2020-plan:

– Ambitionen er, at gartneriets energiforbrug skal omlægges og optimeres, så brugen af fossile brændsler bliver reduceret, siger Peter Krages, og tilføjer, at gartneriet har nedbragt sit forbrug af fossile brændstoffer med over 60 procent.

Det grønne planteaffald ender som kompost, og pløjes ned for at forbedre jorden.

Styringen af temperatur og luftfugtighed er ikke det eneste tiltag for at sænke brugen af kemisk sygdomsbekæmpelse markant.

Har en mini zoo

Peter Krage er nemlig også dyrepasser, og har sin egen lille zoologiske have.

– Vi bruger bl.a. rovmider og snyltehvepse som alternativ til at bekæmpe skadedyr og virus, forklarer han og finder hurtigt en håndfuld små poser med laver, som skal udklækkes og blive til små nyttedyr, så man nedbringer brugen af sprøjtemidler.

Det betyder, at danske grøntsager sprøjtes langt mindre end i udlandet, og så giver det pludselig mening, at der står “Glade tomater” på Peter Krages emballage.

Fokus på emballagen

Emballagen er næste punkt på to-do listen, og der tænkes i 40 procents reduktion i plastforbruget., når han at sige før en mindre folkevandring går os i møde, og medarbejderne hiver de engangshandsker af, som de altid bærer under arbejdet.

Jeg spørger om der er pause.

– Ja, det ser sådan ud, men det styrer de selv, også hvornår de kommer og går, svarer Peter Krage og tilføjer:

– Bare de når det som de skal. Har de ansatte det ikke ordentligt, så er de her ikke i morgen, konstaterer direktøren, som selv bor på stedet, og altid er der for at tjekke regnvandsopsamler, pumper og alt det som Peter Krage kalder “en helt lille by”.

„Fik du fyldt bilen op?”

Og “byen” går godt.

– Vi er heldige at få lov til at betale skat, siger han, så man skulle tro, at han ikke var fynbo, men kom fra Jylland.

Peter Krage er glad for at bo på Stevns, hvor han kan få afløb for sin faglige stolthed, prøve nyt og producere kvalitet.

– God mad er godt at spise, så jeg passer godt til Stevns. De bæredygtighedskrav vi stiller passer også godt her, og det ville være rigtigt rart hvis Stevns blev kendt som stedet med bæredygtige madvarer. “Smag på Stevns. Fik du fyldt bilen op”, digter han et slogan på stedet.

sky

Skriv en kommentar