(Last Updated On: 6. december 2019)

Hver halve time futter en gris afsted mellem Rødvig og Køge, og som alle andre holder jeg af den og nyder af og til togturen, selvom det er dyrt.

Der er god plads; sjældent har jeg oplevet, at der er mere en 4-5 passagerer.

Undervejs har jeg nogle gange døset hen og tænkt: Hvorfor ikke afskaffe de her alt for store og CO2-belastende dieseltog? Ja, væk med dem og ind med små el-busser – riv skinnerne op og erstat dem med et vejspor, så busserne kunne smutte hastigt frem og tilbage.

Bedre offentlig trafik, mindre CO2, flere afgange – og så er der også mulighed for en besparelse på et trecifret millionbeløb, for lige nu er man ved at skulle finde 660 millioner kroner til renovering af sporene.

De frigjorte millioner kunne bruges til … så meget: Gratis transport på ruterne? Højere normeringer i børnehaverne? Bedre ældrepleje? Opkøb og nedlæggelse af regionens industrilandbrug?

Inden jeg vågner, er der inde i mit hoved nærmest skabt et andet og bedre samfund for pengene.

Og det er ikke kun mig, der er blevet ramt af sund fornuft! Det viser sig, at et Venstre medlem af Regionsrådet, Bodil Sø, har udviklet præcis samme ide:

Her i Stevnsbladet foreslår hun, at man “hiver skinnerne op og asfalterer strækningen til el-busser. Og måske ovenikøbet indsætter selvkørende el-busser. På den måde vil projektet koste det halve”.

“Det kræver mod at gå nye veje, hvis vi skal løse fremtidens udfordringer” hedder det på hendes hjemmeside – ja, hurra for modet, tænker jeg glad.

Dagene går, nyt indlæg: Det er Bodil Sø igen. Der har været en del sure reaktioner. Hun har tænkt sig om: “De kommentarer og indsigelser, jeg har modtaget, fortæller mig, at den foreslåede løsning med en lukket el-busbane ikke vil imødekomme borgernes ønsker og behov”, mener hun nu.

Hvad? “Borgernes ønsker og behov” er på en eller anden måde kommet i vejen for en lovende fremtid! Hvilke borgere? Hvad er der sket, Bodil Sø?

Jeg synes vores ide var så genial.

Thomas Ubbesen
Lund Gade 29,
4673 Rødvig

 

Skriv en kommentar