(Last Updated On: 30. juni 2022)

Sådan siger skuespiller Flemming Jensen, der er aktuelt i Harmoniens Revyperler i Rødvig.
Genfinder vi humoren, genfinder vi også hinanden, siger han i dette interview.

Af Klaus Slavensky

“Her er både komik og satire i en skøn forening”, siger Flemming Jensen om Harmoniens Revyperler, og kritikkerne giver ham ret. (Foto: Klaus Slavensky)
Sommer: Revyernes Revy, som fejrer og hædrer revyskuespillere hvert år, har givet ham priser 5 gange, og Flemming Jensen har i årtier været en del af toppen inden for dansk underholdning.
Hvorfor? Fordi han forener holdning med humor, eller også er det omvendt, for han er en mester i at vende hverdagen på hovedet, så vi både kan genkende os selv, naboen og grine uden at blive fornærmet.

Ikke et ord om Lunte

For det med at træde folk over fødderne, ligger ikke til Flemming Jensen, der fik sin første rolle som skuespiller i filmen ”Far til fire og ulveungerne” i 1958.
Mange kender ham som den lune risengrøds-nisse Lunte fra DR’s populære julekalendere om Nissebanden, selv om han er lidt træt af alene at blive husket for den figur.
Og hvorfor skulle han også det, når hans alsidige talent har fået ham med i talrige film og tv-serier, teaterforestillinger og undervejs har han lige skrevet over 30, ofte humoristiske, bøger. For ikke at tale om de over 50 revyer, som han enten har medvirket i, instrueret eller skrevet tekster til.
Flemming Jensen kan nemlig noget helt særligt med ord, og han evner at servere dem med fynd, klem og især pauser, så alle forstår det som gennem sig mellem linjerne.
Det er kort fortalt kunst. Og ordkunst hører hjemme i den klassiske revymetier, så derfor er Flemming Jensen på scenen når der igen blændes op for Reyperler i Harmonien i Rødvig.

Standup og revy

”Hvis man tager alvoren ud af humoren, og humoren ud af alvoren, risikerer man at tage intelligensen ud af begge dele.”, har Flemming Jensen i en gang sagt.
For selv om man måske forbinder Flemming Jensens runde gemytlighed med folkelig humor, så bunder den hos ham altid i kras samfundssatire, og den finder han i revyen.
– Jeg er rigtig glad for at arbejde med revy. Revy er mangfoldighed og har alle teaterkunstens facetter. Jeg er ikke så glad for noget af det, som nogle af mine yngre, opretstående kollegaer laver. Meget standup er kunst på størrelse med en underkop. Men når det er sagt, så har den flere ord end mange nye revyer. Revyen i dag er mere musik. Ordet forsvandt, og det har jeg har svært ved at leve med, fortæller Flemming Jensen, der i mange år holdt sig fra revyscenen, indtil han for 6-7 år siden vendte tilbage til Sønderborg Sommerrevy.
– Teksterne blev kortere og kortere, det blev nærmest en musical. Men nu er det ved at vende tilbage. Så da Max Hansen ringede, så var det ligesom at kommer tilbage til den tumult jeg oplevede sammen med min gamle ven Jesper Klein. Max medvirkede i forestillingen ”Mogens og Mahmoud”, og der spillede han rigtigt godt. Så det er sjovt at vende tilbage til den rigtige revy, fastslår Flemming Jensen, som også selv har skrevet en del af numrene til årets Reyperler.

Vi skal le sammen

Flemming Jensen fik sin revy-debut i Rottefælden i 1979, og siden har han vekslet mellem tv-shows som ”Jensen-tonajt”, teaterforestillinger med politikersatire som ”Spindoktor”, og så de mange revyer, der er noget helt specielt dansk.
– Det nærmeste den danske revy ligner, er de engelske Music-hall varietéer. Jeg holder meget af bl.a. Osvald Helmuths viser, hvor han fik vers nok til at tegne en figur. Det synes jeg også er lykkes i Revyperler. Her er både komik og satire i en skøn forening, siger Flemming Jensen og uddyber:
– Vi kan lave satire over, hvad andre mennesker siger og gør, men ikke over, hvad de er. Jeg synes på mange måder, at hån har erstattet humor i vores samfund, men hvis vi genfinder humoren, genfinder vi også hinanden. Ofte er begrebet satire er reduceret til fis og ballade og gøren nar. Men i revyen har satiren har overlevet i en rund og godartet form. Og det er godt, for vi har brug for at le sammen af det, vi plejer at skændes om. Jovialitet er en undervurderet egenskab, som er en del af satire og humor. Revyen er bred og favnende, siger han.
”Hvad kan vi forvente af Revyperler 2022?”
– Hvis man godt kan lide klassisk underholdende revy med kærlige mennesker på scenen, som ikke er tandløse, men morsomme og talentfulde, så er det det som man får for pengene, slutter Flemming Jensen.

Fire **** til revyen i Rødvig

Dagbladets anmelder Jesper From kalder Harmoniens Reyperler for ”en solid gang underholdning, hvor især garvede Flemming Jensen og Marie Mondrup tager sig kærligt af publikum”.
Men han skriver også pænt om de øvrige medvirkende, Ma Hansen og Susanne Breuning og mener, at ”de klæder hinanden”.
Han fremhæver, at Flemming Jensen har haft en heldig finger med i omtrent hvert tredje nummer som tekst-skriver. Han kalder Flemming Jensen for ’en stor glad bamse på scenen, og en mester i leg med ord’. ”Det er crazy og hylende morsomt” hedder det i Froms anmeldelse, der slutter med fire stjerne og pil opad; ”For man kan trygt løse billet. Det er god gedigen underholdning”.
Jyllands-Posten sender også 4 stjerner til Rødvig og skriver bl.a. ”Harmoniens Revyperler imponerer med dygtige medvirkende. Det samme synes Teatermuseets direktør Ulla Strømberg, som om årets revy i Rødvig skriver: ”Gedigen, velspillet og underholdende, og så er der fællesbespisning inden tæppet går. Man kan trygt tage til Rødvig og være sikker på at få valuta for pengene.”.

Skriv en kommentar