(Last Updated On: 4. februar 2020)

Så er der igen lagt op til, at tingene skal udskydes på ubestemt tid. Anledningen er, at Østbanens skinner er ved at være udslidte, hvorfor en udskiftning og opgradering er tiltrængt. Udgiften til dette arbejde anslås til 660 mio., hvilket er et betragteligt beløb, og det er da også forståeligt, at der er anledning til at overveje situationen.

Men forslaget om, at togene udskiftes med BRT-køretøjer, er helt uforståeligt. Umiddelbart kan det virke som en fremtidssikret løsning, men den bliver ikke billigere end at skifte skinnerne. Det er jo sådan, at der skal et omfattende anlægsarbejde, ikke mindst på Køge station, til, før alt er klar.

Samtidig er det sådan, at Østbanen råder over tog ikke BRT-køretøjer, hvilket vil sige, at der skal anskaffes rullende materiel, hvis man vælger BRT-løsningen. Man kan derfor gå ud fra, at omkostningerne til denne løsning vil overstige udskiftningen af skinnerne.

Hertil kommer, at skinnerne kan opgraderes, så toget kan køre med 120 kilometer i timen, og på sigt kan der indsættes el-tog, i takt med at togene udskiftes.

Desuden er det sådan, at Østbanen i fremtiden skal servicere strækningen fra Køge til Roskilde, som er en jernbane. Derfor er det sådan, at hvis Østbanen bliver BRT-løsning til Køge, skal der skiftes fra bus til tog, hvilket medfører længere rejsetid.

Endelig er det jo sådan, at toget tilbyder rigelig med plads til cykler og barnevogne, ligesom den større komfort betyder, at man får en bedre oplevelse, end man gør i en bus. Der kan derfor ikke være nogen tvivl, lad os få toget tilbage på skinner igen.

Ove Pygh Wilche
Rødtjørneparken 15
Store Heddinge

Skriv en kommentar