(Last Updated On: 1. maj 2020)

Thomas Elberg fra »Din Tøjmand« i Store Heddinge har åbent for personlig betjening med håndsprit og kasseskærm, og håber på, at kunderne vil bruge penge på det lokale forretningsliv frem for at handle på internationale webshops. (Foto: Klaus Slavensky)

Forretningsliv: Dansk erhvervsliv har trange kår under corona-krisen, og det mærkes også blandt de lokale forretninger på Stevns.

Samtidig oplyser Dansk Erhverv at nethandlen med udenlandske web-butikker er stigende.

Milliarder til udlandet

Butiksindehaver Thomas Elberg fra „Din Tøjmand” i Store Heddinge bliver trist, når han ser tallene fra Dansk Erhverv.

Siden 2011 er danskernes handel på nettet stedt med 217 procent, men det er ikke det, som skaber bekymring for Thomas Elberg, som selv overvejer at begynde at sælge online.

– Problemet er, at undersøgelsen viser, at danskere vil bruge 48 milliarder kroner på udenlandsk nethandel, hvilket er unfair konkurrence, fordi når vi sælger til danske forbrugere, så er vi underlagt f.eks. dansk moms. det er udenlandske nethandler ikke, så der er ikke fair og lige konkurrencevilkår for danske webshops til at konkurrere med de udenlandske, lyder det fra Thomas Elberg, som må afbryde interviewet for at ekspedere ’fysiske’ kunder.

Personlig betjening

Mens Deres udsendte er i „Din Tøjmand” på Nytorv i Store Heddinge, når der at komme fire kunder, og de varer som de køber kræver personlig betjening og vejledning om kvalitet på sokker, holdbarhed af bælter og ikke mindst det, at kunne prøve tøjet før køb.

– Det er for besværligt at bestille online, hente pakker, og hvis det så skal byttes, fortæller en kunde, som foretrækker at kunne mærke på tøjet og få det med, med det samme, frem for at vente på en pakke dukker op.

– Folk er gode til at handle lokalt, siger en smilende Thomas Elberg og tilføjer: Heldigvis.

Støtter lokalt foreningsliv

Den lokale butik har også en anden funktion end at sælge varer, mange støtter også de lokale foreninger, og her er „Din Tøjmand” ingen undtagelse når det drejer sig om at støtte det lokale idrætsliv, sponsere præmier til skole, turneringer og meget andet.

– Man bør bruge penge nationalt, og meget gerne lokalt. Det er hovedløst at støtte udenlandske netbutikker, fordi handelen ikke foregår på lige vilkår. Det er heller ikke særligt miljøvenligt at transportere varer fra Europa til f.eks. Asien og Amerika og tilbage igen, lyder det fra Thomas Elberg.

Og man kunne supplere hans synspunkter med erhvervsminister Simon Kollerup, som tidligere har advaret mod at handle på platforme som f.eks. Wish, fordi mange produkter havde alvorlige fejl. For ikke at tale om tidligere finansminister Poul Møller (C), som i 1974 stod i spidsen for en køb dansk-kampagne.

Og det kan man (heldigvis) stadig gøre hos bl.a. Din Tøjmand i Store Heddinge.

sky

 

Skriv en kommentar