(Last Updated On: 27. november 2020)

Indkøbsvaner: Ifølge tal fra Danmarks Statistik har Covid-19 sat yderligere skub i nethandlen. Tallene viser også, at det især er de ældre, som har handlet oftere ind på nettet under pandemien.

I de seneste tal, som er indsamlet i månederne marts-maj 2020, svarer 79 procent af alle danskere mellem 16 og 74 år, at de har handlet på nettet inden for de seneste tre måneder. Det svarer til rundt regnet 3,4 millioner nethandlende personer og er 7 procent flere end i 2019, hvor 3,2 millioner handlede på nettet, svarende til 74 pct. af alle danskere mellem 16-74 år.

– Antallet af danskere, som handler via nettet tager et markant spring opad i 2020. Mellem 2019 og 2020 er der kommet 220.000 nye internethandlende, hvilket er det største antal nye internethandlende siden 2007. Noget tyder altså på, at COVID-19 i den grad har pustet til et allerede ret mættet marked, forklarer chefkonsulent i Danmarks Statistik, Agnes Tassy.

Tallene viser også, at nethandlen i perioden 2019-2020 er vokset mest i den ældre del af befolkningen. Blandt de 70-74 årige steg antallet af personer, som havde handlet på nettet med 16 procent, hvilket ifølge Danmarks Statisitk er den højeste relative vækst set i alle aldersgrupper.

– Generelt set, så er den ældre del af befolkningen dem, som nethandler mindst. Men efter COVID-19’s indtog ser vi for første gang nogensinde, at over halvdelen af de 70-74 årige havde handlet på nettet inden for en tremåneders periode, forklarer chefkonsulent Agnes Tassy.

Den næststørste procentvise vækst i nethandel fandt sted blandt de 55-59 årige med 13 procent flere nethandlede i 2020 sammenlignet med 2019, efterfulgt af de 20-24 årige, hvor der har været en stigning på 12 procent i nethandel.

Stigningen i nethandlen gælder både køb fra danske og udenlandske webshops.

Læs også: Lokal detailhandel skal fremtidssikres med online handel

Fakta om Nethandel

De 16-74 åriges køb af fysiske varer via nettet, januar-maj 2020 – i procent

  • Mindst én fysisk vare – 77
  • Tøj og sko – 51
  • Restauranter og fastfood – 40
  • Hjem og have – 30
  • Computer, tablet, mobiltelefon eller tilbehør – 24
  • Elektronik – 23
  • Kosmetik, skønhed og wellness – 22
  • Medicin eller kosttilskud – 20
  • Bøger, magasiner og aviser – 19
  • Sportsudstyr – 18
  • Legetøj eller børneprodukter – 17
  • Mad eller drikke fra supermarkedet eller måltidskasser – 17
  • Rengøring eller personlig hygiejne – 13
  • Cykel, knallert eller bil – 11
  • Film eller serier på DVD eller Blu-Ray – 7
  • CD’er eller vinylplader – 3

Ovenstående tal er indsamlet i foråret 2020. Næste undersøgelse udarbejdes i forår-sommer 2021.

Kilde: Danmarks Statistik, www.statistikbanken.dk/BEBRIT08

Skriv en kommentar