(Last Updated On: 17. maj 2022)

Stevns Kommune hjælper over 100 borgere hver uge.

Lene Bjerre (tv) får hjælp til MitID af Lotte Andersen fra Borgerservice i Stevns Kommune. (Foto: Klaus Slavensky)

Stevns: Borgerservice i en række kommuner landet over har haft betydelige problemer med at nå at hjælper borgere med at få det nye MitID.

Digitaliseringsstyrelsen har ønsket at det skete per 30. juni, men nu er slutdatoen for, hvornår alle skal have fået MitID, rykket til den 31. oktober 2022.

Det giver borgere, der skal have hjælp i Borgerservice til skiftet, mulighed for at nå det på trods af lange ventetider en del steder i landet.

Bestil tid via Borgerservice

I Stevns Kommune har man haft over 1.700 MitID-ekspeditioner fra 1. januar til 1. maj i år, oplyser leder af Borgerservice, Jeanette Berger Christensen.

Hun fortæller, at man langt fra er i mål.

– Vi er meget glade for forlængelsen på de 4 måneder og vil gøre alt hvad vi kan for at når det til den nye frist. De tal vi fik fra Digitaliseringsstyrelsen holder ikke helt, og nogle borgere kommer også flere gange, hvis det driller for dem, oplyser Jeanette Berger Christensen og uddyber:

– Har man behov til en hjælpende hånd til at tilslutte sig MitID, så bestiller man blot tid via Borgerservice på kommunens hjemmeside. Der er også en vejledning i hvordan man selv kan klare det. Men alle er velkommen, og vi hjælper også mange borgere over telefonen, forklarer Borgerservices leder, som også er nødsaget til at betjene borgere fra andre kommuner, da der ikke er nogen ’kommunegrænse’ i Digitaliseringsstyrelsens forsøg på at få det nye system gennemført.

Venligt personale

En af stevnsboerne som har fået hjælp, er Lene Bjerre fra Store Heddinge.

– Jeg er træt af at skulle kontakte min bank for at kunne lave bankforretninger, så det er dejligt at det er nu jeg kan få hjælp, siger Lene Bjerre før hun slipper ind til Borgerservice på rådhuset.
Efter ca. 15 minutter kom hun glad ud.

– Det gik nemt, og godt at få hjælp til en masse koder. Jeg skulle nok have valgt en ny kode inden jeg kom, men det gik. Der var god service fra et venligt og imødekommende personale. Så nu at alt klaret og jeg kan komme videre, lyder det fra Lene Bjerre.

Bank kan udsætte frist

Jeanette Berger Christensen og hendes kolleger opdaterer løbende de tider, der er til rådighed for borgere, så man kan orientere sig om plads i Borgerservices kalender, men på nuværende tidspunkt er første ledige tider i juni.

– Udfordringen er også, at vi i en dag sidste uge konstaterede at godt en tredjedel, som havde bestilt tid, blev væk. Det kan skyldes, at de måske har glemt det eller selv har fundet ud af det, lyder det tålmodigt fra Jeanette Berger Christensen.

– Men det er jo ærgerligt for de borgere, som står i den anden ende og venter på deres tur. Så en bøn til at borgerne aflyser deres tid, hvis der ikke længere er et behov for hjælp til MitID. Men vi gør alt vi kan og vi skal nok nå det, slutter Jeanette Berger Christensen.

I alt skal omkring 5 mio. borgere i Danmark have MitID og ca. 3,4 mio. brugere har allerede fået MitID. Hver uge får ca. 150.000 borgere oprettet MitID.

Hvis borgerne ikke kan få en tid i Borgerservice inden fristen i banken udløber, skal de blot kontakte banken og få fristen udsat. I de fleste banker kan man få udsættelse en uge ad gangen, og stadig betjene sin netbank, indtil Borgerservice har hjulpet eller man selv har klaret oprettelsen.
sky

Skriv en kommentar