(Last Updated On: 4. marts 2021)

Plantedrik producenten Dryk indgår gigantaftale i Kina

Erhverv: Den danske producent af tredje-generations plantedrikke Dryk, har indgået en gigantaftale om levering af virksomhedens plantedrikke til en række cafékæder på det kinesiske marked.

Kunderne tæller nogle af verdens største brands indenfor segmentet.

Administrerende direktør i Dryk, Christian Christensen, oplyser til Stevnsbladet, at aftalen i løbet af fire år omfatter op til 9 millioner liter om året.

Direktør Christian Christensens firma DRYK har hevet millionaftale hjem fra Kina. (Arkivfoto: Rikke Michael Hansen)

Skål i april

Kineserne har traditionelt været tedrikkere, men med moderniseringen af det kinesiske samfund og indtoget af flere store vestlige cafékæder, er antallet af kinesere som drikker kaffe vokset med næsten eksplosiv fart.

De første fem 40-fods containere med plantedrikke fra Dryk forlader fabrikken i denne uge, og de forventes være klar til servering på caféer i blandt andet Shanghai i slutningen af april 2021. Når aftalen er fuldt implementeret, skal der sendes over 200 40-fods containere med plantedrikke til Kina om året.

– Vi er naturligvis meget glade for aftalen i Kina, og det er en stor cadeau til både vores team og produkter. Skal jeg pege på en ting, som var udslagsgivende for, at kineserne valgte os som leverandør, så er det, at de oplevede, at vores plantedrikke bare smager bedre, og det er vi selvfølgelig stolte af, fortæller Christian Christensen.

– Det er alene havredrik, uden vitaminer, som er speciel udviklet til Kina, siger han.

Tåler ikke komælk

Dryk plantedrikkene sælges på en lang række internationale markeder i Asien og EU, og aftagerlandene er for øjeblikket Singapore, Taiwan, Filippinerne, Polen, Litauen, Holland, Grækenland og nu Kina, og der forhandles om nye distributionsaftaler med partnere i en lang række nye lande.

Allerede fra starten satte folkene bag Dryk fokus på det asiatiske marked. Asiaterne er nemlig vant til at drikke plantebaserede produkter, da store dele af befolkningen i regionen er laktoseintolerante og dermed ikke tåler komælk.

– Vi oplever meget stor interesse for vores plantedrikke ude i verden, fordi de er i blandt de allerbedste på markedet, og den slags rygtes hurtigt i et marked med under 60 registrerede varemærker på verdensplan, siger Christian Christensen, som tilføjer, at aftalen med Kina indebærer, at der skal ses på nye løsninger for produktionen.

– Jeg håber på sigt, at det kan betyde flere arbejdspladser, og helst på Stevns, lyder fremtidsdrømmen.

Vækst, vækst, vækst

Salget af plantedrikke er nærmest eksploderet på verdensplan de seneste år.

Det er en global trend, som umiddelbart kun ser ud til kun at være begrænset af den tilgængelige produktionskapacitet. For eksempel steg salget af havredrik i England med over 70 pct. sidste år, og i Sverige skiftede ca. 6 pct. af befolkningen i 2019 komælken ud med plantebaserede alternativer og en tilsvarende trend ses nu også i Danmark.

Dryk blev etableret i foråret 2020 og virksomheden har siden oplevet massiv vækst. De seneste måneder har væksten været over 30 pct. om måneden, og med aftalen i Kina, som virksomheden forventer vil levere en omsætning på op mod 70 millioner kroner om året, når den er fuldt implementeret, så er der ikke noget der tyder på, at vækstkurven knækker foreløbigt på Dryk kontoret på Stevns.

Satser på café-segment

I Danmark sælges plantedrikkene fra Dryk primært via Foodservice-leverandører og her er Hørkram, INCO, AB Catering og BC Catering blandt partnerne, som leverer til caféer, restauranter og kantiner.

Dryk har satset hårdt på at udvikle café-segmentet, og virksomheden har i dag eksklusive aftaler med bl.a. Lagkagehuset, Riccos Kaffebarer og Coffee Collective. Plantedrikkene fra Dryk findes ikke i detailhandelen, men sælges direkte til slutkunden som abonnement via Dryks hjemmeside. Den model har været en langt større succes end forventet og Dryk har i dag over 3.000 kunder i databasen.

Anders Morgenthaler

Dryk ejes i dag af den tidligere Coop chef Christian Christensen, designeren Camilla Behr og den grønne iværksætter og tegner Anders Morgenthaler.

Anders Morgenthaler kom med i ejerkredsen i slutningen af februar, efter han havde hjulpet med reklame.

– Et brand som vores drives af historier, og Anders er eminent til dette. Han har humor, ser skæve vinkler og vi er meget glade for han nu også er en del ef ejerteamet, siger Christian Christensen.
sky

Skriv en kommentar