(Last Updated On: 2. august 2022)

Toårigt forsøg for pendlere i nabokommunerne Stevns, Faxe og Køge.

Ta’Med er blevet valgt som samkørsels-operatør for forsøget efter et offentligt udbud og skal blandt andet stå for den digitale platform, hvor chauffør og passager kan at komme i kontakt med hinanden. Det er bilisternes organisation FDM, der står bag Ta’Med-app’en. (Foto: Movia – Ulrik Jantzen)

Transport: Stevns Kommune er gået sammen med Movia og nabokommunerne Faxe og Køge om et storstilet samkørsels-projekt, som skal gøre det nemmere at komme fra hjem til arbejde eller andre gøremål.

Borgmester glæder sig

Udgangspunktet for projektet er, at man skal kunne bo og arbejde overalt på Sjælland og øerne, også uden at skulle eje en bil.

Men de almindelige gule Moviabusser og Lokaltog kører af gode grunde ikke overalt og på alle tider af døgnet. Det kalder på nye løsninger. Og en af dem er måske at køre med en nabo eller en anden fra området.

Derfor går Stevns, Faxe og Køge kommuner nu sammen med Movia i et forsøg, som skal styrke samkørsel. Første skridt er netop taget, da der er indgået aftale med FDM’s grønne samkørsels-app Ta’Med, som i de næste to år skal være med til at drive den nye service og udbrede samkørsel mellem borgerne i de tre kommuner.

– Stevns er en kommune med mange pendlere og trængselsproblemer på vejene, og i en tid med store klimaudfordringer og stødt stigende energipriser, giver det derfor kun god mening at udnytte den ledige kapacitet i bilerne endnu bedre. Jeg glæder mig til, at det nye initiativ kommer i gang og håber, at mange tager imod det, siger Stevns Kommunes borgmester, Henning Urban Dam Nielsen (S) i en kommentar.

Uudnyttet ressource

Hver dag kører der omkring to millioner tomme bilsæder rundt på de sjællandske veje, hvilket er en enorm uudnyttet mobilitetsressource i transportsystemet.

Den nye service, som skal køre som forsøg i to år, skal være med til at give svar på, hvordan denne ressource kan komme i spil til gavn for mobiliteten i landområderne og samtidig være med til at begrænse trængslen til og fra de største byer og i Køge Bugt korridoren generelt.

At det netop er de tre nævnte kommuner, der er med i samkørsels-forsøget, er ingen tilfældighed. Kombinationen af et stort sammenhængende opland og en af landets absolut største pendlings-korridorer til og fra København, betyder, at det er oplagt at lave forsøg med øget samkørsel borgerne imellem i netop dette område, hvor der også ligger et stort parkér- og rejs anlæg ved stationen Køge Nord.

– I Movia mener vi, at man skal kunne bo og arbejde på hele Sjælland og på øerne, også uden at have en bil. Men vi ved også, at bussen og toget ikke altid slår til. Derfor har vi brug for løsninger, som kan tage over, når bussen og toget ikke kan løfte opgaven. Det er det, vi nu sammen med de tre kommuner forsøger at sætte skub i med en løsning, som gør det nemmere at rejse sammen i området og give eller få et lift, siger Per Gellert, der er plandirektør i Movia.

Kombinationen mellem samkørsel og kollektiv transport er et forholdsvis nyt instrument, som der skal høstes erfaringer med. Det skal forsøget med den nye service hjælpe med, og ambitionen er, at erfaringerne bliver så gode, at ideen på sigt kan udbredes som endnu et transport-tilbud til flere kommuner i Movias område.
sky

Fakta om samkørsel forsøget

  • Forsøget løber i to år og forventes at være i gang i sensommeren 2022.
  • Region Sjælland bidrager til finansieringen af samkørsels-forsøget.

Forsøget har særligt fokus på:

  • at styrke samkørslen omkring uddannelsesinstitutioner, virksomheder og i landområder.
  • at udvikle og udbrede kendskabet til samkørsel, så flere borgere benytter samkørsel i en kombination med rejser med bus og tog.
  • at rekruttere og fastholde både chauffører og passagerer, så samkørsel bliver et attraktivt mobilitetstilbud i de tre kommuner, mens projektet kører.

(Kilde Movia)

Skriv en kommentar