(Last Updated On: 9. maj 2022)

Når jeg læser diverse politikeres argumenter for renovering og dermed bevarelse af Østbanen, ønsker jeg nogle gange, at der kommer en voksen til stede. Det er trods alt skatteydernes penge, der er i spil.

Østbanen bruges af 1 million passagerer om året – det lyder jo af meget, men rent faktisk er der tale om små 4.000 passagerer på hverdage. Da der er tale om pendlere, skal dette tal deles med 2 (tur/retur) altså 2.000 indbyggere. Det berettiger ikke udtalelsen om, at Østbanen er vigtig infrastruktur for Stevns og Faxe kommune – nej det er landevejene, og de er generelt i en elendig forfatning.

Østbanen er ikke en klimavenlig løsning på transport, tværtimod, toget kører 2,5 km/liter diesel, så det gør ondt, når jeg møder toget i landskabet med tomme vogne eller 1-2 passagerer om bord. Det er ikke alene meget dyrt, men det pynter aldeles ikke på klimaregnskabet for CO2 udledning og partikelforurening.

Jeg foreslår, at der på strækningerne frem til Hårlev station indsættes elbusser til kørsel på landevejen. Det er en klimavenlig løsning, kan iværksættes omgående og driftsomkostningerne er garanteret lavere end dieseldrevne toge.

Den grønne omstilling kommer med en pris, har Mette Frederiksen udtalt, og jeg syntes det er en lille pris at betale i dette tilfælde med en omstigning i Hårlev, fremfor at bruge flere milliarder på renovering af skinner og måske en gang i fremtiden batteritog.

Skinnerne på banelegemet frem til Hårlev rives op og kan eventuelt sælges til en god pris, hvis man er hurtig. I stedet omdannes banelegemet til etablering af en dobbelt cykelsti, så kan børnene trygt cykle til og fra skole, det bliver muligt at cykle trygt på cykelsti tur/retur helt til Køge, og nyde naturen det meste af vejen. Det er jo lige det, der er aktuelt lige nu, etablering af tryg cykelsti til og fra skole, og cykelstier væk fra landevejene.

Man gjorde det med Herning-Viborg banen i 1977, nu kan det ske også for Østbanen, hvis nogen tør gribe chancen.

Gitte Seeger
Spjellerupvej 3
Karise

Skriv en kommentar