(Last Updated On: 19. marts 2015)

Læserbreve-735x415Af: Allan Stjernholm, Rødvigvej 21, Rødvig

Så blev borgermødet om sydlig Stevnsvej afviklet i Hårlevhallen mandag den 16. marts. Der blev indledt med en detaljeret gennemgang af de mange logistiske udfordringer, omkring fredede områder i Vallø stift og Køges manglende vilje til en vejføring nord om Herfølge. Det blev derfor den sydlige model Stevnsvej Klippinge-Hårlev-Slimmingevej ud til afkørsel 34, der blev vedtaget i byrådet december 2014.

Det blev understreget, at denne enighed i Stevns kommune skulle være løftestang for videre sammenarbejde i region sjælland, med de 17 kommuner i fælles front mod den jyske vejmafia.

Borgerne fra Nordstevns var overrepræsenteret, idet de ønskede en anden løsning og stor var deres frustrationer, idet de følte sig forbigået, hvilket er korrekt. Der skal selvfølgelig lægges pres på Køge Kommune for en bedre vejføring mod nord, selvom Køge ifølge politikkerne er uvillige, kan vi ikke pålægge Køge en vejføring der tilgodeser Stevnsboerne. Så den løsning kan have lange udsigter.

Det var ærgerligt at høre, hvor lidt forståelse der var for den valgte vejføring, der vil tilgodese de øvrige 75 % af stevnsboerne. Der var sågar en røst om, at blev vejen ikke som Nordstevns ønskede, skulle der slet ikke være nogen vej. Det viser jo desværre, at frustrationer kan føre til manglende innovation og empati for de øvrige borgere på Stevns.

Efter kommunesammenlægning den 1. januar 2007 var borgerne i ”Ny” Stevns kommune adskilt af en uoverskuelig mur (ådalen). Jeg fik i den anledning lyst til at råbe, som Ronald Reagan gjorde til Gorbatjov: ”fjern denne mur”. Det er jo beskæmmende, at to store borgergrupper er uden reel mulighed for at udvikle naturlig synergieffekt i forlængelse af sammenlægningen, på grund af Ådalen. Dette har stået på i over otte år.

Den nye vejføring ser jeg som en mulig samling af kommunen, samt en kæmpe saltvandsindsprøjtning til erhverv og industri for Hårlevområdet og områderne i Sydstevns. Der åbnes nu fra politisk side for hastighed på 90 kmt på udvalgte strækninger, så tænk langsigtet. Den nye omfartsvej skal være en vej med fart på, ellers bliver det kun en ny omvej. Undskyld Nordstevns, men vi er virkelig fucked, så længe Køge ikke åbner og nu har de planer om lukning af til vejen, der fører omkring havnen i deres nye plan.

Jeg håber, at dette indlæg giver anledning til samling af hele Stevns og ikke det modsatte.

PS: Til unge bilpendlere, der overvejer at fraflytte Stevns grundet besværlig transport: flyt nu, det bliver ikke bedre de næste 10 år. Vi ses, når I kommer tilbage til det dejlige Stevns som pensionister eller turister.

Skriv en kommentar