(Last Updated On: 14. maj 2020)

Forleden bevilligede Region Sjælland 30,5 mio. kr. til brug for opgradering af Østbanen, som en vigtigt livsnerve i den kollektive trafik i Østsjælland. Østbanen er en del af de lokalbaner, som regionen har ansvaret for.

I Venstre har vi længe arbejdet for en prioritering af Østbanen, når kommende investeringer i infrastrukturen skal placeres. Derfor hilser vi det meget velkomment, at regionsrådet vælger at prioritere midler til netop det formål i forbindelse med, at regionen justerer i sin plan for kommende anlægsprojekter.

Hele projektet er vurderet at koste i omegnen af 660 mio. kr., så der er stadig et langt stykke vej, før der er en fuld finansiering på plads. Om end det er et lille skridt, så er det ikke desto mindre et vigtigt skridt, da det viser, at vi regionalt og lokalt holder et stramt fokus på gennemførslen af Østbanens opgradering.

Der er ved at blive udarbejdet to analyser i forhold til mulige løsninger om hhv. en såkaldt BRT-løsning og en skinne-løsning.

Selvom de foreløbige vurderinger af området peger i retning af en skinneløsning, hvilket også er vores umiddelbare holdning, så vil vi naturligvis respektere, at resultatet af de to analyser først skal være klar inden sommer, før den endelige løsningsmodel bliver besluttet i regionsrådet. Vi vil dog understrege, at uanset hvilken løsning, der politisk vælges, så skal servicen være mindst på niveau og gerne bedre end det vi kendte, vel og mærke inden at togets maksimale hastighed på strækningen blev nedsat pga. den ringe skinnekvalitet.

Østbanen skal prioriteres, og vi har her taget det første vigtige skridt.

Anette Mortensen (V), borgmester Stevns kommune
Ole Vive (V), borgmester Faxe kommune
Ken Kristensen (V), gruppeformand Køge kommune
Jacob Jensen (V), politisk ordfører Region Sjælland

Skriv en kommentar