(Last Updated On: 20. september 2022)

Boesdal: Under temaet ’Et godt sted at bo – et godt sted at besøge’ var alle partnerne i Stevns Klint Verdensarvs partnerprogram tirsdag i sidste uge inviteret til partnerdag.

Lokationen var det nye oplevelsescenter og dagens agenda handlede i høj grad om i fællesskab at arbejde videre med at skabe turisme, der er til gavn for stevnsboerne – med det nye oplevelsescenter som platform.

Stevns Klint Verdensarv partnerdag i oplevelsescentret. 1. Deltagerne. 2. Tove Damholdt og Thomas Christensen. 3. Adam Engel. 4. To af partnerne kunstner Charlotte Mannstaedt og biblioteksleder May-Britt Diechmann. 5. Jette Kiær fra Gjorslev Gods. (Fotos: Rikke Michael Hansen)

 

68 af partnerne havde tilmeldt sig, og lidt flere var efter antallet af besatte stole at dømme, mødt op, da chef for Stevns Klint Verdensarvskontor, Tove Damholt og ervhervschef i Stevns Erhvervsråd, Thomas Christensen bød velkommen i oplevelsescentrerets højloftede foyer med kig til kridtbrud, pyramide og Øresund.

– Tænk jer, om bare fire uger åbner døren, den dør, som I lige er gået igennem, for alle turister, der kommer til Stevns. Stedet her bliver en kæmpe eksponeringsmulighed, også for jer. Vi skal skabe de sammenhængende historier, give turisterne autentiske lokaloplevelser, og i butikken lige herinde bagved skal være varer, der taler sammen med historien. Så byd ind i den historie med jeres produkter og services, lød opfordringen fra erhvervschefen.

Piggy bagging, place branding mm.

Som nævnt var der på daværende tidspunkt fire uger til åbningen, og håndværkerne havde da også travlt med stilladser og værktøj i de tilstødende udstillingsrum alt imens der blev givet oplæg af bl.a. Adam Engel fra Greater Copenhagen og Wonderful Copenhagen.

Adam Engel arbejder til daglig med udviklingen af turisme i andre sjællandske lokationer, og han fortalte om de forskellige måder, man som aktør kan bruge turismen til at styrke sit lokalområde.
Han brugte begreber som co-creation (samskabelse, red.) og ’piggy bagging’, altså at sidde på ryggen af noget større; hvilket for Stevns’ vedkommende naturligvis vil være Verdensarven. Adam Engel talte ydermere om vigtigheden af turisme som accelerator for andre målsætninger og endelig fortalte han om såkaldt ’place branding’, der er en slags profileringsstrategi for kommunen til gavn for øget bosætning, tiltrækning af arbejdskraft og virksomheder mm.

Tre vinkler på turisme

Dernæst var der interviews af tre partnere, hvor Stevns Bibliotekerne, Gjorslev Gods og SydkystDanmark hver især fik lejlighed til at fortælle om deres arbejde med og fremtidsplaner ift. turisme.
Biblioteksleder May-Britt Diechmann kunne bl.a. fortælle om, hvordan bibliotekerne er blevet et samlingssted for turisterne, ikke kun i regnvejr, men også fordi biblioteket opfattes som et videnssted, høj troværdighed og inviterer til samtale.

Jette Kiær fra Gjorslev Gods fortalte om nye planer for godset, heriblandt arbejdet med at blive en del af den kulturelle rygsæk, godsets køb af Skovvængehus, der fortsat vil fungere som overnatningssted, planen om at omdanne en fredet bygning i Bredgade til et nyt spisested og arbejdet med musicalteateret Stevns Sommerspil, som har premiere næste sommer.

Endelig fortalte Vibeke Tejlmand fra Sydkystdanmark om vigtigheden af de 61 frivillige turistinformationer, der ligger rundt omkring i destinationen og hun fremhævede sydkystdanmark-hjemmesiden som et oplagt vindue for partnerne til at nå bredere ud med deres produkter og services.

Programmet fortsatte med partnerbingo og indlæg fra direktør for Stevns Klint Experience, Steen Bonke Sørensen, afsluttende med frokost, netværk og naturligvis et kig indenfor i den nye udstilling, som snart åbner for offentligheden.
rmh

Skriv en kommentar