(Last Updated On: 27. oktober 2020)

Møns Bank advarer om nye kreative svindelpåfund

(Modelfoto)

Svindel: Ældre, der bliver ringet op og franarret NemID-koder af kriminelle. Enker, der bliver fuppet af fiktive begravelsesforretninger. Og intetanende borgere, der får fisket deres NemID-kort op af postkassen.

Medierne er de senere måneder svømmet over med historier om svindel, men kreativiteten er ikke slut endnu. Møns Bank har afdækket nye svindelforsøg.

– Vi oplever i øjeblikket flere sager med svindel i forbindelse med handel mellem private, f.eks på Den Blå Avis, siger Lars Huusmann, der er ansvarlig for hvidvask i Møns Bank.

– Sælgeren er i nogle tilfælde ikke den, som han eller hun udgiver sig for. Det kan ske ved at oprette en falsk profil og så lægge annoncer ud, som intetanende købere bider på.

I et konkret tilfælde drejede det sig om tøj, der kunne købes billigt. Annoncerne var oprettet i flere forskellige navne og blev slettet kort efter, at en køber havde accepteret og overført penge. Det skete ikke med MobilePay, hvor afsender straks kan se, hvem modtager er, men via en almindelig bankoverførsel, fortsætter Lars Huusmann.

Tre vigtige råd

– Det er altid bedst at mødes ansigt-til-ansigt med sælger, men kan det ikke lade sig gøre, har vi tre gode råd, siger Lars Huusmann:

  • Tjek, at sælger er NemID-valideret.
  • Stol ikke kun på en skriftlig korrespondance – ring til sælger.
  • Betal varen med MobilePay.

– Man skal ikke betale med bankoverførsel, da man ikke kan kontrollere, hvem der reelt ejer kontoen. Bankerne kan generelt ikke tilbageføre konto-til-konto overførte beløb, så det er langt mere sikkert med MobilePay, siger Lars Huusmann.

Er man blevet snydt i en handel, kan man politianmelde sælger – som måske er en anden, end man tror – og handelsplatformene vil ofte være behjælpelige med oplysninger.

– Men det er en tung proces, så hellere tage sine forholdsregler med vores tre gode råd, slutter Lars Huusmann.

Skriv en kommentar