(Last Updated On: 8. juni 2020)

I morgen, tirsdag den 9. juni, kan man i morgentoget møde flere lokale socialdemokrater fra Stevns og Faxe Kommuner, som rejser med på to morgenafgange fra hhv. Faxe Ladeplads kl. 7.00 og fra Rødvig kl. 7.01

De to lokale socialdemokrater Henning Urban Dam Nielsen og Steen S. Hansen håber, at Østbanen fortsat får lov at køre på skinner. (Foto: Rikke Michael Hansen)

Stevns: De to rapporter om hhv. nye skinner på Østbanen og BRT-busser bliver meget snart offentliggjort. Uanset rapporternes konklusioner er de to socialdemokratiske kommunalpolitikere Henning Urban Dam Nielsen og Steen S. Hansen ikke i tvivl om, at nye skinner og fortsat togdrift på Østbanen er den eneste rigtige løsning for de rejsende på Stevns.

Det vil både være billigere, en mere sikker og den hurtigste løsning at lægge nye skinner fremfor at eksperimentere med en busløsning, som ingen kender konsekvenserne af at gennemføre, lyder det fra de to socialdemokrater.

I begyndelsen af året præsenterede deres partifæller, transportminister Benny Engelbrecht og regionsrådsformand Heino Knudsen, på et pressemøde, en såkaldt BRT-løsning (Bus Rapid Transit), som er en slags tog på gummihjul i eget asfalttracé. Den løsning er hverken Steen S. Hansen eller Henning Urban Dam Nielsen dog fortalere for.

Flere argumenter imod BRT

Lavere sikkerhed, længere køretid og ubekendte faktorer såsom fredet jord, grove skøn og ukendt teknik er alle forhold, der ifølge de to stevnske socialdemokrater taler imod en BRT-løsning.

– Et af problemerne med BRT er sikkerheden. Toget er underlagt jernbaneloven, mens busser skal køre efter færdselsloven. I dag sker der ind imellem uheld ved vejbomme, hvor en personbil rammer toget. Skaden ville være langt større for passagererne i en bus, der bliver påkørt, siger Steen S. Hansen.

Et andet forhold er kørehastigheden, som forventes at være mindre for busser.

– I Cowi-rapporten fra december 2019 understreges det, at busser i dag ikke må køre over 100 km/t, og at det mest realistiske er 60 km/t. I Movias mobilitetsplan tales der om, at toget skal køre 120 km/t, siger Steen S. Hansen og supplerer med at højere hastighed i en bus, desuden giver en mere ukomfortabel køretur.

Endvidere skal passagererne i en BRT-bus være fastspændt under kørslen, hvilket igen betyder, at holdetiden på stationerne forventeligt må blive længere end de 30 sekunder, der ellers står anført i rapporten.

– Man skal jo nå at fastspænde eller spænde selen op før toget kan køre eller man kan stå af. 30 sekunder er heller ikke lang tid, hvis man har barnevogn, kørestol eller cykel med, argumenterer han.

Kan hverken forklares eller forsvares

At køretiden bliver forlænget er de to politikere derfor ikke i tvivl om. Og det taler imod Movias mobilitetsplan, hvor rejsetiden fra Rødvig til København H i 2025 vil vare 63 minutter. Rejsetiden var 77 minutter, inden Østbanen måtte sætte farten ned i december. I dag tager turen endnu længere tid.

– Til sammenligning kan man i samme plan køre fra Nykøbing Falster til København H på 66 minutter – mod 97 i den nuværende køreplan – og det, selv om der kilometermæssigt er betydeligt længere til Nykøbing Falster. Også køretiden mellem Vordingborg og København bliver væsentligt hurtigere. Hvis vi så oven i skal køre med bus fra Rødvig, risikerer turen til København at blive længere end i dag. Med etableringen af København – Køge N. og Ringsted sammenholdt med elektricificering, sporudskiftning etc. i forbindelse med klargøring til Femern forbindelsen vil det sydlige Sjælland og Lolland Falster få et kvantespring på transporttider, siger Steen S. Hansen.

– Nu har Folketinget spenderet 10,5 milliarder kroner på den nye bane fra København over Køge til Ringsted plus cirka en milliard til opgradering af Lille Syd mellem Køge og Næstved. Vil man så toppe denne investering på Østsjælland med yderligere en milliard til at anlægge en BRT-bane på Østbanen, blot for at få længere rejsetider end i dag? Det kan hverken forklares eller forsvares, siger Steen S. Hansen.

Både hurtigere, billigere og bedre

– Movia fortæller os, at selve anlægsarbejdet med at lægge nye skinner på kan klares på 8-10 uger. Det kan endda deles op i etaper, så hele banen ikke bliver lukket imens. Vi ved meget lidt om, hvor lang tid det tager at omdanne strækningen til BRT. Men det kan let tage flere år, hvor al togtrafik vil være indstillet og passagererne henvist til togbusser, der skal køre på vores i forvejen fyldte landeveje. Al erfaring viser, at det er svært at få passagererne tilbage efter så lang en nedlukning – især hvis det er til en busløsning, siger gruppeformand Henning Urban Dam Nielsen.

– Ingen i lokalområdet har bedt om en busløsning. De foreløbige undersøgelser tyder på, at nye skinner på Østbanen højst koster det halve af udgiften til at anlægge en BRT-bane. Vi ved, hvor meget driften af toget koster, men vi ved meget lidt om, hvad prisen for at drive busserne vil blive. Vi risikerer at gå på akkord med sikkerheden, og vi får helt sikkert en langsommere transport. Det vil skade Stevns og Faxe på flere parametre: muligheden for øget bosætning, de unges adgang til uddannelsesstederne, som i forvejen er en udfordring for mange, og endelig pendlernes rejsetid til arbejde. Resultatet kan meget vel blive endnu flere biler på vejene ind mod Køge, slutter den socialdemokratiske gruppeformand.

Morgentræf på Hårlev Station

Lokale politikere fra socialdemokratiet Faxe og Stevns hopper tirsdag morgen den 9. juni på toget, hhv. kl. 7.00 fra Faxe Ladeplads og 7.01 fra Rødvig.

På Hårlev station inviteres der til kaffe og en snak med pendlerne om vigtigheden af god offentlig transport i landdistrikterne.

Lokalpolitikere fra Stevns og Faxe samt folketingsmedlem Tanja Larsson deltager på dagen.
rmh

Skriv en kommentar