(Last Updated On: 6. februar 2015)
Stevns kommune gennemførte sidste år en brugertilfredshedsundersøgelse af Stevns Kommune Madservice, og den viser, at tilfredsheden blandt borgerne generelt er høj. Det er den også hos Kjeld Bentsen, som i snart 1,5 år har fået leveret mad hjem til privaten

Kjeld-Bentsen-fritlagt

Her står Kjeld med aftenens menu: Bøf bourguignon med kartoffelmos, bønner og asier. Den skal blot have omkring 7-8 minutter i mikroovnen, med 80 procent effekt, så er den klar til servering. (Foto: Rikke Michael Hansen)

STEVNS: Siden august 2013 har Kjeld Bentsen fået leveret sin aftensmad af Stevns Kommune Madservice direkte til sin dør på Jernvænget i Hårlev.
”Min kone døde i juni 2013, og den første måneds tid prøvede jeg selv at rumstere rundt ude i køkkenet. Men jeg hører til den årgang, der ikke har spor forstand på madlavning”, fortæller Kjeld.
Han besluttede sig hurtigt for i stedet at gøre brug af kommunens madserviceordning, der blandt gør det muligt at få maden kørt ud til ens privatadresse. Man kan af kommunen blive visiteret til at bruge Madservice, hvis man på grund af alder, handicap, fysisk eller psykisk sygdom ikke selv er i stand til at lave mad.
To gange om ugen ved en 9.30-tiden får Kjeld leveret hovedretter til ugens syv dage. Mandag kommer de ansatte fra Stevns Kommune Madservice med mad til tre dage, og torsdag bliver der leveret fire portioner. Er han ikke hjemme, bliver maden lagt i en termokasse med køleelementer. Og han er meget tilfreds – både med maden, variationen og den service, som personalet yder.
”Min kone var kok, så jeg er nok godt vant hjemmefra. Men jeg er fuldstændig tilfreds med den mad, jeg får, og variationen er upåklagelig. Portionsstørrelsen passer mig næsten 100 procent, der har aldrig været for lidt, og kun få gange har der været for meget. Og personalet, der kommer og leverer maden, er vældig søde”, siger han.
Skulle han komme med input, så savner han at få klipfisk og stegt mellemgulv fra en gris på menukortet – men han er godt klar over, at det nok er lidt specielle ønsker.
Maden, der leveres, er portionsanrettet i plastbakker og skal opbevares i køleskabet. Den opvarmes direkte i bakken – enten i mikroovn eller almindelig ovn.
”Det fungerer ganske udmærket. Man skal bare huske at prikke hul i folien over alle rummene. Ellers sviner det! Det har jeg prøvet en gang, så det glemmer jeg ikke at gøre igen”, fortæller Kjeld.

Kørepigerne får ros
Kjeld Bentsen er ikke den eneste bruger af Stevns Kommune Madservice, som er tilfreds. Sidste år i september gennemførte Stevns kommune en tilfredshedsundersøgelse blandt alle de borgere, som modtager mad fra kommunens madserviceordning, og den viste, at tilfredsheden blandt brugerne generelt er høj. Det gælder både de brugere, der får leveret maden hjem til sig selv, de brugere, der kommer og spiser mad i en af Madservices åbne kantiner – som er Hotherhavens kantine, Stevnshøjs kantine og caféen på Vallø Strand – samt de brugere, der bor på kommunens plejecentre.
I undersøgelsen skulle de adspurgte blandt andet vurdere madens udseende, kvalitet, smag og konsistens, og resultaterne viser overordnet en høj tilfredshed. Mellem 82 og 89 procent af de adspurgte er altid eller for det meste tilfredse med de fire forhold.
Især personalet, som leverer maden til de hjemmeboende brugere af Madserviceordningen, bliver vurderet højt. Faktisk er hele 96 procent altid tilfredse med den service, som personalet fra Stevns Kommune Madservice giver, og Anne-Marie Thøgersen, der er afsnitsleder for Madservice, fortæller da også, at kørepigerne, som hun kalder dem, blev rigtig glade, da de læste resultaterne fra undersøgelsen.

Smag og behag er forskellig
Undersøgelsen gav også input til områder, som Madservice kan forbedre. Blandt andet blev kødets mørhed kommenteret af flere. Nogle fandt, at kødet er for sejt, andre syntes, at det er dejlig mørt – én havde følgende kommentar:
”Jeres kød er altid super gennemstegt og meget mørt. Man kan lade være med at bruge kniv, hvis det er det, man vil”.
Et andet kritikpunkt var kartoflernes konsistens, som nogle fandt er for hårde, mens andre syntes, at de bliver kogt for meget.
”Kartoflerne er altid en udfordring, og vi arbejder altid på at forbedre det”, fortæller Anne-Marie Thøgersen, som dog gerne indrømmer, at det kan være svært at tilfredsstille alle, da vi jo har forskellig smag og er forskelligt vant.
Det samme gælder sovsen, som mange er tilfredse med, men enkelte kommenterer på konsistensen – nogle fandt, at den er for tyk, mens andre syntes, at den er for tynd.
”Når køkkenet smager til, så er de altid meget opmærksomme på, at der ikke kommer for meget salt i maden. Der er jo forskel på at smage en enkelt skefuld frem for at spise en helt portion. Desuden har vi jo forskellige smagsløg, og man kan altid tilsætte mere salt, hvis man synes, der er for lidt i maden”, siger Anne-Marie Thøgersen.
Hun oplyser, at alle 28 køkkenassistenter og økonomaer tilknyttet Madservice, siden undersøgelsen blev gennemført, har været på et fem ugers efteruddannelseskursus i Roskilde. Det sidste hold er faktisk af sted lige nu og kommer tilbage på arbejde mandag morgen.     Kurset har fokus på forhold som konsistens, produktion, tilsmagning og sammensætning, og så har det givet ny inspiration.
”Nu fokuserer pigerne på at lave mere og mere af maden helt fra bunden. For eksempel fonden og frikadellefarsen, og de tilbereder flere friske grøntsager”, siger Anne-Marie Thøgersen.
Hun kan også fortælle, at køkkenet har fået nye ovne, som tilbereder på en mere skånsom måde. Ovnene bliver ofte brugt til at langtidsstege kødet, hvilket giver et mere saftigt resultat.    rmh

Der blev uddelt spørgeskemaer til:
200 hjemmeboende
– med en svarprocent på 69

180 beboere på kommunens
fem plejecentre
– med en svarprocent på 66

Der blev gennemført fokusgruppeinterviews blandt de brugere, der indtager maden i en af Madservices tre åbne kantiner.

Resultater:
Blandt de hjemmeboende var mellem 83 og 89 procent altid eller for det meste tilfredse med madens udseende, kvalitet, smag og konsistens. De hjemmeboende udtrykte også en meget stor tilfredshed med leveringen, hvor 90 procent altid var tilfredse med leveringen. Endelig var hele 96 procent altid tilfredse med den service, som personalet fra Stevns Kommune Madservice giver.
Blandt beboerne på plejecentrene var mellem 82 og 83 procent altid eller for det meste tilfredse med madens udseende, kvalitet, smag og konsistens. 82 procent af plejecentrenes beboere syntes, at der altid/for det meste er en god stemning, når der spises, og 91 procent vurderede, at personalet skaber ro omkring måltidet.
De kantinebrugerne, der deltog i fokusgruppeinterviews var generelt godt tilfredse med maden, de var meget glade for at komme i de respektive kantiner og meget glade for køkkenpersonalet.

Skriv en kommentar