(Last Updated On: 19. december 2019)

Opgaven er klar: at få midler til renovering af skinnerne. Det vil ifølge politikerne kræve fokus og fælles indsats

Hårlev: Samtlige stole var besat og mange måtte tage til takke med en ståplads ned langs siderne og bagerst i Elverhøjsalen på Hårlev Kro, da Region Sjælland mandag den 16. december havde inviteret til ’Borger- og politikermøde om Østbanen’.

Trods det relativt tidlige starttidspunkt kl. 16 – emnet taget i betragtning, som formentlig har afholdt mange pendlere fra at deltage – var mere end 200 mennesker mødt op på kroen; en bredt sammensat gruppe bestående af borgere, heriblandt pendlere til både uddannelse og job samt andre togrejsende, der enten har valgt eller er nødsaget til at benytte sig af toget for at komme rundt. Desuden var der deltagelse af politikere fra de tre kommuner samt flere regionsråds- og folketingsmedlemmer.

Fælles front er afgørende

Fra venstre er det Anette Mortensen, Maria Stærke, Ole Vive og Heino Knudsen. (Foto: Rikke Michael Hansen)

De mange fremmødte blev mødt af regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen (S) samt de tre borgmestre fra kommunerne Stevns – Anette Mortensen (V), Faxe – Ole Vive (V) og Køge – Maria Stærke (S). Sidstnævnte blev i løbet af debatten afløst af sin partifælle og formanden for Teknik og Ejendomsudvalget i Køge, Erik Swiatek (A).

Alle var de enige om, at Østbanen er en livsnerve for Stevns og Faxe, og de understregede flere gange i løbet af debatten vigtigheden af at stå sammen, både på tværs af partiskel og kommunegrænser, hvis det skal lykkes at få penge til en renovering af de slidte togskinner. Til gengæld blev der ikke givet nogle konkrete løfter på mødet.

Østbanen vs. Statsvej

I løbet af det halvanden time lange møde, kom der mange input fra salen. Både fra lokal- og regionsrådspolitikere og fra modstandere af den sydlige linjeføring for en Statsvej.

Blandt de sidstnævnte var flere, som argumenterede for, at de 600 millioner kroner, som en ny statsvej fra Stevns til motorvejsnettet vil koste, langt hellere skal bruges på en renovering af Østbanens skinner, som er estimeret til at koste 660 millioner kroner.

Til det svarede politikerne enstemmigt, at det var en rigtig dårlig ide at blande de to ting sammen.

– Det er ikke et enten eller. Vi skal ikke prioritere mellem en vej og en jernbane, for der er behov for begge dele, sagde regionsrådsformanden.

Plads, klima og hurtighed

Der var fuldt hus i Elverhøjsalen. (Foto: Rikke Michael Hansen)

Flere pendlere bad om ordet for at fortælle om deres oplevelser med Østbanen, hvilket var med til at nuancere debatten ved at give et indblik i de forskellige behov og udfordringer, som de togrejsende oplever.

Majken, mor til en studerende på gymnasiet i Køge, fortalte, at hendes søn af og til ikke kunne komme med toget, fordi der ikke var plads. Et problem, som hun frygtede kun ville blive værre, nu hvor antallet af afgange er reduceret.

Tine, beboer fra Permatopia i Karise, pointerede vigtigheden af at leve op til klimamålene, og hun forklarede, at der var mange beboere i Permatopia, der ikke havde, og ikke ønskede, at få en bil.

Ida, tilflytter fra København, havde netop valgt at flytte til Faxe Ladeplads, fordi hun herfra kunne tage toget til København hver morgen, hvor hun fortsat har sit arbejde.

Og gymnasieleven Andrea bad om ordet; som reaktion på en kommentar fra en anden borger, Erling fra Vallø, der foreslog at nedlægge jernbanen for istedet at indføre busser, der også kunne betjene den største by i Stevns kommune: Strøby Egede. Samtidig tvivlede han på, at Østbanen årligt betjener en million passagerer om året,

– Det passer ikke. Det kan jeg se ud gennem mine vinduer, når toget kører forbi. Og et tomt dieseltog, der buldrer forbi, udleder en masse CO2, sagde Erling.

Hertil kvitterede Andrea:

– Det holder simpelthen ikke! Prøv at se på toget kl. 7 om morgenen, hvor folk står op som sild i en tønde. På hjemturen sidder jeg i toget og laver mange af mine lektier og afleveringer. Det vil ikke kunne lade sig gøre i en bus, sagde hun, og argumenterede videre, at rejsen ville tage meget længere tid med en bus.

Også Heino Knudsen kommenterede på forslaget om busser:

– Der, hvor der ligge spor i dag, er også der, hvor vi kører i morgen. De mange busser vil fylde voldsomt op på de små veje, det kan ikke lade sig gøre, argumenterede regionsrådsformanden.

Kæmper videre

Der var også andre input, som politikerne kunne tage med sig hjem i de videre overvejelser:

At Strøby Egede og Strøby også bliver tænkt ind i en ny bane, omlægning til batteridreven tog, elektrificering af Østbanen hele vejen til Roskilde, lavere billetpriser, ønske om endnu et møde, denne gang med deltagelse af transportministeren samt inddragelse af Roskildes borgmester.

De mange input blev noteret, men politikerne understregede vigtigheden af at holde fokus på renovering af Østbanen.

– Lige nu skal vi fokusere på skinnerne og bruge vores energi på at sætte dem på ministerens dagsorden. Det er det allervigtigste lige nu, sagde Stevns’ borgmester, Anette Mortensen.

Mødet blev afrundet af Heino Knudsen, som garanterede ’at vi kæmper videre med blod, sved og tårer’.
rmh

Læs også:

Folketingspolitikere arbejder også for en renovering af Østbanens skinner 

Ny køreplan for Østbanen

Skriv en kommentar