(Last Updated On: 1. marts 2021)

For ægteparret Leila og Mogens Nielsen i Hårlev var det næsten uoverskueligt at komme igennem telefonslusen, da de skulle bestille tid til vaccination mod Covid-19.
Efter tre dage kom Leila igennem på telefonen og fik tid til vaccination.
Region Sjælland opfordrer til tålmodighed og lover bedre tider.

Af Henrik Fisker

Dagen endte godt for Mogens Møller Nielsen og Leila Jæger Nielsen. Efter tre dage lykkedes det at komme igennem telefonslusen og få en tid til vaccination af Mogens. Turen gik torsdag til Herfølgehallen.
(Foto: Henrik Fisker)

Hårlev: – Du er nu nummer 110 i køen til personlig betjening!
Sådan lød det onsdag morgen i sidste uge i telefonen til Region Sjællands corona-callcenter, da Leila Jæger Nielsen igen forsøgte at ringe for at bestille tid til vaccination af sin mand.
Mogens Møller Nielsen fik mandag brev med posten om, at han var inviteret til at blive vaccineret mod Covid-19 – han skulle blot ringe og bestille en tid. Det var en god besked, for både han og Leila har glædet sig meget til at »få stikket«, så de snart kan begynde at leve normalt igen.
– Vi ville så gerne komme lidt mere ud. Vi ser ingen mennesker, siger Mogens.

Vi er stædige

Men hvad hjælper det at være inviteret til vaccination, når man ikke kan komme igennem på telefonen?
– Første gang, at vi ringede, var der over 50 i køen. Så blev vi hængende helt frem til lukketid kl. 19.30, hvor vi var nr. 37. Men så lukkede de telefonen og bad os ringe igen næste dag. Tirsdag morgen startede vi med at være nr. 101, og onsdag morgen var det nr. 110. Det er altså for dårligt, mener Leila.
Hun har endnu ikke fået tilbud om vaccination ligesom sin mand. Det er nok, fordi han fylder 85 til sommer, mener han selv, for han fejler ikke noget. Leila er et år yngre, men døjer med både en blodsygdom og knogleskørhed, så hun må bruge et gangstativ, når hun færdes udenfor.
– Men vi er stædige. Det skal man være, for det hjælper én. Vi får ingen hjemmehjælp, for vi kan godt selv. Jeg laver mad, og Mogens støvsuger, siger Leila.
– Og ordner haven, tilføjer Mogens.
De har aldrig været i tvivl om, at de skal vaccineres. Det må gerne ske så hurtigt som muligt. Der er allerede to andre på deres vej, som har fået stikket.
– Vi er ikke bange for at blive stukket. Jeg har fået taget en masse blodprøver, og det dør man altså ikke af, siger Leila.
Til gengæld er de aldrig blevet testet.
– Vi har jo ikke været dårlige. Men vi tager vores temperatur hver morgen, og den viser altid noget med 36 grader, siger Mogens.
– Vi ryger ikke, vi drikker ikke, og vi går ikke med fremmede mænd, supplerer Leila humoristisk.

Skagen venter forude

Parret har i mange år boet i Enderslev, hvor Leila var dagplejemor, mens Mogens gik på arbejde på Codan Gummi i Køge. Der nåede han at være i 46 år. De har altid omgivet sig med glade mennesker, og Leila fortæller med stolthed i stemmen, at hun er gudmor til et barn af ét af sine nu voksne dagplejebørn. Nu er de glade for deres andelsbolig i Hårlev, men de vil så gerne kunne komme lidt mere ud af huset.
I carporten foran rækkehuset i Hårlev holder bilen, som ellers plejer at tage parret ud i landskabet. Men i en coronatid bliver den mest brugt til små indkøbsture. Resten af tiden sidder de derhjemme og venter.
Til juni har deres søn inviteret sine forældre på et ferieophold på Ruths Badehotel i Skagen. Det glæder de sig meget til, men hvad nu, hvis de ikke har fået vaccinen? Så kommer de måske ikke afsted, og det er næsten ikke til at bære.
Onsdag formiddag blev det for meget for Leila.
– Det er for dårligt, at vi ikke kan komme igennem. Så nu ringer jeg til Dagbladet, som vi har holdt i mange år. Så skal andre få lov at høre om dette her, siger hun.
Det er baggrunden for, at avisen samme eftermiddag aflagde besøg hos parret i Hårlev. Ved kaffebordet i stuen fortæller de deres historie.
Leila ringer op til coronacallcentret endnu. Kl. 16.40 er hun nr. 49 i køen.
Avisens udsendte spørger, om de har prøvet at bestille tid over internettet.
– Vi har ikke nogen computer. Det er ikke noget for os, selv om vores søn arbejder med it, siger Leila.

Uoverskueligt kaos

Leila og Mogens’ oplevelse er langt fra enestående. Dagbladet kunne onsdag berette om andre ældre, der har været ved at opgive at få en tid til vaccination, fordi det er uoverskueligt at komme igennem på telefonen. Men der er lysere tider på vej, forsikrer funktionschef i Region Sjælland Anne Dalhoff Pedersen.
– Vi har været begrænsede af, at der er kommet få vacciner. Men nu har vi ledige tider, så jeg vil opfordre alle, som har fået en invitation, til at forsøge at booke en tid igen – enten på vacciner.dk eller via corona-callcenter på telefon 70 20 42 33. Det kan godt være nødvendigt at væbne sig med tålmodighed, men vi har ledige tider, siger Anne Dalhoff Pedersen.
Allerede inden da har Ældre Sagen nået at reagere. Sidste mandag skrev Ældre Sagens direktør Bjarne Hastrup i et brev til sundhedsminister Magnus Heunicke (S) og ældreminister Astrid Krag (S), offentliggjort på Ældre Sagens hjemmeside:
»Gennemførelsen af vaccination af risikogruppe 2 og 3 er et uoverskueligt og frustrerende kaos for mange ældre mennesker, der i forvejen er en sårbar gruppe…Der må gøres noget nu – ellers mister vi opbakningen til vaccineprogrammet fra dem, der har allermest behov for at blive vaccineret«.

Så lykkedes det!

For Mogens og Leila endte dagen godt. Da avisens udsendte var nået hjem efter besøget hos dem, ringede telefonen. Det er Leila, som er i røret:
– Jeg prøvede igen at komme igennem, og efter en halv times venten lykkedes det. Så nu skal vi til Herfølgehallen allerede i morgen, så Mogens kan blive vaccineret. Jeg er så glad, siger hun.

Skriv en kommentar