(Last Updated On: 17. november 2020)

Indlæg skrevet af Helga Wolf, speciallæge i almen medicin og samfundsmedicin

Kære Stevnsboere og andre interesserede

”Gør-det-selv”-muligheder for forebyggelse af COVID-19

Mens vi overholder alle anbefalinger fra Mette Frederiksen og Søren Brostrøm, og mens vi venter på vacciner, som måske virker, har jeg et par lavteknologiske erfaringer, som er evidente på helt basalt niveau, og som er ufarlige og måske kan gøre krisen mindre skræmmende. Jeg vil gerne dele dem, og tænker, at hvis de virker, vil smittetallet på Stevns falde. Jeg er usponsoreret og har ingen fortjeneste på dette.

For det første: foreslår jeg, at vi sikrer os at have nok D-vitamin i kroppen, til at vores immunsystem kan fungere optimalt, så vores krop forhåbentlig hurtigst muligt kan udrydde COVID-19, hvis vi skulle blive smittet. Adskillige studier med D3-vitaminet har vist, at niveauet af vitaminet i kroppen er vigtigt for, hvor godt vi klarer os igennem en infektion, specielt luftvejsinfektioner. Jeg har i mit lægefaglige arbejde observeret, at sundhed ofte hænger sammen med niveauet af D-vitamin. Vi laver D-vitamin i huden når vi er i solen, men sommeren er ovre, og vi er så langt fra Ækvator, at vi har brug for at klare os med D-vitamin fra kosten. Det er ikke helt let, da der ikke er meget i normal dansk kost. Den letteste måde at få nok er at indtage friske mælkeprodukter fra køer, der kommer ud i solen hver dag. Uden sol, laver de heller ikke D-vitaminer. En anden mulighed er vitaminpiller. Mit forslag til antiCOVID-19 dosering er:
De voksne/gamle på 60 år eller ældre kan tage D3-vitamin højdosis tablet dvs 85-90 ug, 1 tbl dagligt, 2 tbl hvis du ved du ligger lavt i forvejen. De tages dagligt en periode, til der er få tilbage i bøtten. Derefter hold en pause for at se om det føles rigtigt at slutte, og ellers tag resten som anført og køb en bøtte til.
De voksne, dem yngre end 60 år kan købe D3 vitamin tabletter på omkring 35 ug, og tage 1-3 tabletter dagligt.
Store børn og unge kan bruge tabletter på 25-35ug. 1 dagligt, flere en periode, hvis de har vokseværk, har tendens til infektioner og kommer meget lidt udendørs.
Småbørn der er færdig med D vitamindråberne kan få dråberne så længe de er småbørn, og indtil de kan tage en af de små D3 vitamintabletter en periode.
Babyer skal have de af Sundhedsstyrelsen anbefalede mængder D-vitamin dagligt.

Læs mere om D-vitamin længere nede.

For det andet: er et gammelt husråd om at skolde tandbørsten, eller skifte den ud efter behandling for halsbetændelses-lignende tilstande, nemt og ligetil.

For det tredje: kan man drikke et glas mælk, der er berygtet for at være slimdannende. Denne effekt er smart til at samle virus og andet op og bære det til syrebadet i mavesækken og videre ned til alle enzymerne og hele immunsystemet længere nede i tarmene. Bare et glas en gang imellem, eller når man kommer hjem fra en tur i supermarked med kødannelse og ventetider.

For det fjerde: Hvis man ikke kan lide mælk, kan man skylle mund og hals med danskvand, når man har været i usikker kontakt, eller bare for en sikkerheds skyld. Det lærte jeg at bruge til at løsne fiskeben, der havde puttet sig i svælget og ikke kunne ses, på den øreafdeling jeg var i for en del år siden. Jeg brugte det igen da jeg havde noget jeg tænker var COVID-19 i marts 2020. Danskvand bruser op når det møder noget. Det kan skubbe både store og små partikler op. Det gælder også virus.

For det femte: Hvis man synes der skal mere til, kan man bruge de slimløsende brusetabletter der indeholder Mucolysin (det er nok med 200 mg tabletter) der fungerer ved at skylle slimhinderne af. Det kan gøres op til 3 gange dagligt, helst i knap et halvt glas vand og taget lidt før et måltid, så er maven næsten tom og Mucolysinens virkning slår bedre igennem. Den tager krillerhoste. Mucolysinen gør at man kan føle sig lidt mere tør på slimhinderne ind imellem. Som regel vil det være nok med en tablet en gang imellem. Læs evt. indlægssedlen på nettet.

For det sjette: C-vitamin er kendt som godt ved infektioner. Anbefalingerne er på 250 mg dagligt, og det fås i kosten i frugt og i kartofler og grøntsager. De fleste der tager C-vitamin tilskud tager 500 mg dagligt. Nogle tager meget mere. Det skulle være nok med de 500 dagligt, og 1.000, dvs 2 stk 500 mg når man synes hals og
hoste er helt gal.

For det syvende, og for dem, der vil prøve noget nyt kommer sidste forslag:
Silicium (Si)(Kisel) får vi mindre og mindre af i maden. Silicium findes i bindevævet og er med til at gøre vævet elastisk. Jeg arbejder med en teori om at Silicium kan gøre vores overflader stærkere, og vil gerne supplere vores kost med lidt, og se om det ændrer noget. Vi ved ikke meget andet om Silicium, end at det er vidtgående ugiftigt. Berthelsens Silicium (ren, ikke Silicium C) indeholder 20 mg Silicium i hver tablet. Man kan tage 1-4 tbl dagligt. Man kan tage 2 dagligt så længe COVID-19 huserer, eller til bøtten er tom. Så kan vi i fællesskab finde ud af om det
virker eller ej. Hvis det virker, kan det være en ny fjer i hatten til vores Danske Modeller. Det kunne være sjovt.

Se eventuelt mere om Silicium nedenfor efter D-vitaminet.

Selen har jeg ikke gode erfaringer med. Læs om den hos andre forfattere.

Med venlig hilsen
Helga Wolf
Speciallæge i almen medicin og samfundsmedicin

Ad D3 vitaminet:

Jeg arbejder strikt indenfor Sundhedsstyrelsens anbefalede grænser, og har observeret en klar omvendt proportional sammenhæng mellem sygelighed og Dvitaminmålingerne.
Jeg har haft åben adgang til at måle D-vitamin niveauet i længere perioder i mit arbejdsliv. Her har jeg oplevet, at der var tæt sammenhæng mellem patientens Dvitamin niveau og hvor mange klager patienten havde over dårligdomme. Samtidig var der en temmelig god effekt på de fleste klager, med øgning af indtaget af Dvitaminer.
Aktuelt foreslår flere artikler en forhøjelse af bundgrænsen til omkring 80 nmol/l D-vitamin i blodet. Fra udlandet anføres grænsen for død af Covid-19 til 14 nmol/l.
Min erfaring er, at er man under 10 nmol/l, kræver det at man hurtigst muligt får nogle D3 vitamin tabletter. Men jeg har set kritisk syge ældre med D-vitaminindhold på 40 nmol/l uden andre fund end denne D-vitamin måling.
Er man under 50 nmol/l, finder jeg at der ofte er klager fra 3-5 forskellige organsystemer.
Er man mellem 50 og 80 nmol/l, er der ofte klager fra 2-3 forskellige organsystemer.
Er man mellem 80 og 110 nmol/l, er der ofte en enkelt klage.
Er man over 110 nmol/l er man som regel rask.
Dertil kommer at målinger på livreddere, der er meget eksponeret for sol, ligger meget højere, og de ses kun sjældent i konsultationen, og da mest til kørekortattester og rejseattester. Dvs grænseværdien på 160 er måske ikke helt retvisende.
Det er D3 vitamin jeg foreslår. Ikke D2 vitaminet.
Jeg undgår vitaminperler med Olivenolie, da man kan risikere at udvikle en meget besværlig olivenallergi ved at tage olien på den måde.

Beregning af daglig dosis i et behandlingsforløb:
En tommelfingerregel er, at blodprøveværdien i nmol/l trukket fra den ønskede værdi fx 110 nmol, indtages i Microgram (her ug) dagligt. Dansk middelværdi er beskrevet som 65 nmol/l. Dvs de fleste voksne kan tage 35 ug D3 vitamin dagligt. Dem der ligger lavere, eller tror de gør det, kan tage omkring 95 ug dgl, så vil de stadig være under Sundhedsstyrelsens øvre grænse på 160nmol/l. Gamle skal have mere, børn mindre.

BIVIRKNINGER og FØLGEVIRKNINGER til D-vitamin tabletter.
Jeg kender mange problemer, der kommer af at have for lidt D-vitamin i kroppen.
Der er bivirkninger ved at tage for meget af det, det kan man lade være med.
Der er nogle følgevirkninger ved at indtage D-vitamin, som er helt naturlig, og som øger tiltroen til D3 vitaminet, når man ved hvad man skal gøre:
Ved at sætte D-vitaminmængden op, bliver mere kalk fra maden puttet ind i knoglerne, hvor det mangler. Det kan give mindre kalk i blodet, hvis man får for lidt kalk i forvejen, og dermed ”kalkkramper”. Det er hvor fingrene og eller tæerne strækker sig og bliver trukket lidt nedad, og er en del af årsagen til de natlige kramper i læggene, man fx er udsat for, når man har gået og stået længere end man plejer. Det modvirkes let med et glas mælk, eller med en kalkpille, som kan købes i supermarkederne, sundhedsbutikker eller i apotekerne. De kan være gode at have et lille lager af. Prøv at lægge mærke til hvor hurtigt du glemmer kramperne, efter du har taget kalken. Det er muligt det skal måles i minutter.
Jeg har mødt en følgevirkning med en smule svimmelhed, når man tager D vitamin, når man er i stor mangel. Når vi bliver ramt af solen, kan vi tit få en trang til at sætte os eller lægge os og sole os. Det er ikke bevist, men ligner, at vi søger solen, for at få D vitamin nok. Svimmelheden er ikke ubehagelig, og forsvinder ret hurtigt igen. En time i solen giver 1 mg D vitamin, svarende til 12 tbl af 85 ug på en gang. Hvis man vil efterligne det, er det formentlig nok med 1/2 time dvs 6 tbl, der kan tages 1 x om ugen nogle uger. Det er stadig indenfor de officielle rammer.
Man kan købe en kombineret kalk-D3 vitamin og Magnesium tbl, og tage 1 tablet ved behov, eller den mængde, der står på glasset en periode, og holde pause inden bøtten er helt tom.
Dette forslag ligger indenfor de af Sundhedsstyrelsen offentliggjorte anbefalinger, så det skulle kunne accepteres, i det mindste den periode hvor COVID-19 raser.

Ad Silicium:

Silicium (Si) (Kisel) spiller en rolle i dannelsen af kollagen i vores bindevæv og overflader. Silicium er jordmineralet der hidtil ikke har manglet i kosten. Vi får mindre og mindre Silicium i kosten, efterhånden som vi køber mere og mere færdigmad. Det er slet ikke udforsket. Jerk Langer skriver noget om det i sin bog Vitaminer & Mineraler fra Politikens forlag. Der er ikke fundet noget loft over hvor meget vi har brug for. Vi får 20-40 mg i døgnet for tiden. Hos mennesket er der størst siliciumkoncentration i hovedpulsåren aorta.
Jeg arbejder med Berthelsens Silicium (ren, ikke Silicium C) og har studeret hår, negle og hud nogle år. Vævene ser ud til at blive stærkere og mere elastisk ved indtag af Silicium. Siliciummolekylerne binder sig til hinanden, lidt ligesom kulatom = C gør, og kul kan lave kevlar, der kan holde projektiler ude af skudsikre veste.
Silicium er et større molekyle, der må kunne danne et 3D væv i stedet for kevlarens 2D struktur. Det kan godt være et hit imod COVID-19. Jeg tænker, at bare en lille smule mere Silicium måske kan ændre vores modtagelighed over for den nye virus, der borer sig ind i vores overflader og så har frit spil, når den er kommet indenfor.
Der er 20 mg Silicium i hver tablet og anbefales 1-4 tbl dgl, så 2 skulle være i sikker afstand. Hvis det virker er det godt, og hvis ikke, kan vi glæde os over nogle stærke pæne negle.

Skriv en kommentar