(Last Updated On: 17. august 2021)

Men det kommer retur til Stevns, hvor det unikke kunstinstrument er skabt

Af Klaus Slavensky

Kunstinstallation: Det er komponist Birgit Løkke, billedhugger Bo Karberg og instruktør Lene Vestergård som i fællesskab ”opfandt” instrumentet, som er et spektakulært percussioninstrument, men også et kunstværk af bl.a. klokkerør og kridtklumper samt flinteflækkere.

Det har været brugt i forskellige udgaver, men nu tyder alt på, at Bo Karberg kan færdiggøre det endegyldige instrument.

Bo Karberg og Joel Illerhag lægger sidste hånd på UrKlang før det indgår i et koncertarrangement på Fyn. (Foto: Klaus Slavensky)

Koncert på Lundsgaard

For to uger siden blev Bo Karberg kontaktet af Lundsgaard Gods ved Kerteminde på Fyn, som har gjort kulturhus Anexet til et samlingspunkt for kultur- og erhvervsliv på Fyn.

Anexet lægger hus til alt fra koncerter og kunstudstillinger til foredrag, og onsdag den 18. august og torsdag den 19. august bliver det fascinerende verdensarvinstrument, UrKlang, midtpunktet for en særegen koncert

Billedhugger og instrumentmager Bo Karberg har derfor forfinet og udviklet UrKlang, som siden instrumentet var del af forestillingen ”Klint 2” i Pyramiden i Boesdal, er det blevet udvidet fra 18 til 33 rørklokker. Rørene anslås med køller og trommestikker og samtidigt kan man nu spille på dem fra et klaviatur.

Lokalt samarbejde

Det monumentale instrument er forvandlet på flere måder. Hvert rør er blevet udstyret med en transducer, så det kan sættes i svingning uden anslag, og forleden var den svenske musiker, komponist og installationskunstner på besøg i Bo Karbergs værksted, for at hjælpe med at gøre UrKlang koncertklar.

– Musiker Thomas Lundsgaard, som er konsulent for koncertrækkerne på Lundsgaard, har skaffet midler til at færdiggøre og forbedre UrKlang, og den lokale virksomhed Stantek i Store Heddinge laver nu et permanent ophæng med fire fem-meter høje rør, så instrumentet bliver en monumental søjle, forklarer Bo Karberg.

– Så nu kan det omsider ’stå på egne ben’, og jeg har fået en anledning til at fuldføre værket, hvilket er vigtigt for en kunstner, siger han.

Ved koncerten på Lundsgaard medvirker Birgit Løkke, som kender instrumentet, men også jazzmusikeren Simon Toldam skal prøve kræfter med kolossen fra Stevns, og de bakkes op af Tobias van der Pals på cello og Thomas Agergaard på bl.a. saxofon.

Flere koncerter på vej

Oprindeligt var det tanken, at UrKlang skule komme under tag i Pyramiden i Boesdal, men den historiske bygning blev lukket for offentlige arrangementer grundet asbestfare, og for en kort bemærkning genopstod musikskulpturen ved en intimkoncert i Snurretoppen i 2019, og endte siden i Bo Karbergs værksted.

Bo Karberg på besøg hos Smede- & Maskinværksted Stantek, der tidligere har været involveret i kunstprojekter. Her med ophængningen til UrKlang. (Privatfoto)

– Når koncerten på Fyn er overstået, kommer UrKlang hjem til Stevns, og det vil højst sandsynligt blive brugt til indspilninger. Og der er allerede alternative musikgrupper, som har vist interesse i at benytte instrumentet til andre koncerter, så nu har jeg opnået både at få midler til at gøre det klart, få det brugt og sikret at det bliver på Stevns, siger Bo Karberg og bringer UrKlangs rør i svingninger, ikke med luft som i orgelpiber, men med egenfrekvens som resonerer overjordiske klange, som kom de direkte fra Stevns Klint.

Og snart kommer Stantek og hjælper med at pakke de 33 „rørklokker”, der står inde i en to-og-en-halv meter store cirkel af rør, som vejer 150 kilo.

– Hør efterklangen. Den varer mindst ét minut, siger Bo Karberg, og Deres udsendte lytter og tænker ”Bare dette mageløse musikkunstværk får lov til at klinge i lige så lang tid, som klinten er gammel”.

Skriv en kommentar